• Home
  • V1
  • Leads
  • Bezorgdheid om nieuwe regels over retourzendingen

Bezorgdheid om nieuwe regels over retourzendingen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Nieuwe Europese regelgeving moet consumenten lokken om ook buiten de landsgrenzen te internetshoppen. Klanten kunnen daarom nu langer nadenken of ze een artikel retour willen sturen. Thuiswinkel.org maakt zich grote zorgen over de

gevolgen voor ondernemers. Ook Mary Stelling, eigenaar van Kinderkleding.nl is niet blij: “Zeker voor de modebranche, met seizoensgebonden producten is het een probleem.”

Consumenten die op internet winkelen krijgen in het vervolg veertien dagen de tijd om te besluiten of ze een product willen houden. Afgelopen nacht heeft de Europese Commissie overeenstemming bereikt over de bedenktermijn. Tot nu toe was dat in alle lidstaten nog verschillend, maar de Europese Unie hoopt dat harmonisatie van de regels EU-burgers helpt om online te gaan shoppen over de grens.

In Nederland is momenteel wettelijk geregeld dat consumenten zeven dagen hebben om te peinzen of ze blij zijn met hun aankoop. De organisatie Thuiswinkel.org hanteert al een periode van veertien dagen. Toch geeft Wijnand Jongen, directeur van de organisatie, aan geenszins vrolijk te worden van het besluit. Want na de veertien dagen om te beslissen of consumenten een product willen terugsturen, hebben ze ook nog veertien dagen de tijd om het pakketje daadwerkelijk te retourneren. Ondernemers zouden hun producten dan bijna een maand kwijt kunnen zijn.

Met zeven andere belangenorganisaties stuurde Thuiswinkel.org al een brandbrief naar Brussel. Ook om bezwaar te maken tegen het plan van de EU om webwinkeliers te laten betalen voor de retourkosten. “Dat zou een schadepost van miljarden euro’s kunnen hebben,” zegt Jongen op E-commercefacts.com.

Mary Stelling, eigenaar van Kinderkleding.nl begrijpt de bezorgdheid van Jongen. “Dat is zeker een probleem,” zegt ze. “Vooral in de modebranche, met seizoensproducten. Stel dat iemand op 1 september iets aanschaft, als het nog volop zomerweer is, en het pas aan het einde van de maand terugstuurt. Dan zou ik het eigenlijk al niet meer kunnen verkopen.”

Hoewel Kinderkleding.nl, dat eerder een Thuiswinkel Award won, volgens de eigenaresse beneden het landelijk gemiddelde ligt met retourzendingen, houdt ze het wel goed in de gaten. “Daarom besteden we extra aandacht aan informatie over de maten. Als we merken dat klanten twee maten bestellen en er één terugsturen, bieden we altijd aan om de maat op te nemen.” Volgens Stelling is aandacht aan maten besteden ook één van de weinige dingen die ondernemers kunnen doen tegen problemen omtrent de nieuwe EU-regels. “Voorkomen dat er artikelen worden teruggestuurd,” zegt ze.

Ook Kixx, eveneens een website in kinderkleding, geeft de voorkeur aan de huidige regelgeving. "Het zou voor veel webshops, dus ook Kixx Online, ongunstig uitvallen," zegt eigenaresse Jacqueline Oud. "Wanneer de regelgeving wordt aangepast, zullen veel kleine èn grote webshops verdwijnen. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om aan alle Europese lidstaten te leveren en gratis te laten retourneren."

De Europese Unie wil met de regels consumenten overhalen om meer over de grens te internetshoppen. Nu doen de EU-burgers dat nog maar mondjesmaat. Vorige week bleek uit cijfers van Eurostat dat slechts 8,1 procent van de webkopers over de grens winkelt. In totaal koopt 40 procent van de Europeanen online.

Europese Unie
Kinderkleding.nl
Kixx
regelgeving
Webwinkels