• Home
  • V1
  • Leads
  • Bij Tenue de Nîmes draait alles om denim

Bij Tenue de Nîmes draait alles om denim

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Op vrijdag 21 november opende Tenue de Nîmes haar deuren: een winkel die volledig draait om denim. Europese denim welteverstaan, want met het thema 'Made in Europe' verzetten oprichters René Strolenberg en Menno van Meurs zich tegen de productie in lagelonenlanden zoals China.

De winkel, gelegen aan de Elandsgracht in Amsterdam, heeft een industriële uitstraling: sober maar stijlvol. Fotografie en design dragen bij aan de sfeer; zo zijn er planken gemaakt van oude Franse treinbielzen en siert werk van fotograaf Yamandu Roos de wanden. Tenue de Nîmes ontwikkelde ook een eigen label met een klassiek silhouet. Kwaliteit en vakmanschap zijn daarbij de sleutelwoorden. Daarnaast tref je in de winkel items aan van onder andere Camilla Norrback, Suit en Cheap Monday en jeans van Levi’s Red, Denim Demon, Nudie en G-star.

René Strolenberg werkte zes jaar als sales manager voor G-star, waar de liefde voor jeans steeds groter werd. Zijn werk bracht hem geregeld in Japan. Daar raakte hij gefascineerd door de voorkeur van Japanners voor originele, pure denim. Eén wand van de winkel is dan ook volledig in Japanse sfeer, met flesjes Iki bier, Japans waspoeder en stengels van de katoenplant. Ook hangen er spijkerbroeken van Momotaro, een merk dat vijf jaar geleden voortkwam uit het familiebedrijf van jeansgoeroe Katsuhito Manabe. Zij levert wereldwijd denim aan jeansmerken en grote modehuizen als Balenciaga. Tenue de Nîmes is de eerste winkel in Nederland die het merk Momotaro verkoopt.

Tenue de Nîmes zet zich met het thema ‘Made in Europe’ af tegen productie in lagelonenlanden zoals China. De naam verwijst naar de Franse plaats waar denim oorspronkelijk vandaan komt. De winkel mikt niet op een speciale doelgroep. "Belangrijk is dat onze winkel vriendelijk en toegankelijk is, en dat iedereen kan slagen voor een spijkerbroek," vertelt Strolenberg. "In de toekomst zullen we ook spijkerbroeken onder ons eigen label gaan verkopen." Voor het duo Strolenberg en Van Meurs is de opening van Tenue de Nîmes een jongensdroom die is uitgekomen.

Foto: Ijin Material (Japan)

Tenue de Nimes