Bij Tenue de Nîmes draait alles om denim
bezig met laden...
René Strolenberg werkte zes jaar als sales manager voor G-star, waar de liefde voor jeans steeds groter werd. Zijn werk bracht hem geregeld in Japan. Daar raakte hij gefascineerd door de voorkeur van Japanners voor originele, pure denim. Eén wand van de winkel is dan ook volledig in Japanse sfeer, met flesjes Iki bier, Japans waspoeder en stengels van de katoenplant. Ook hangen er spijkerbroeken van Momotaro, een merk dat vijf jaar geleden voortkwam uit het familiebedrijf van jeansgoeroe Katsuhito Manabe. Zij levert wereldwijd denim aan jeansmerken en grote modehuizen als Balenciaga. Tenue de Nîmes is de eerste winkel in Nederland die het merk Momotaro verkoopt.
Tenue de Nîmes zet zich met het thema ‘Made in Europe’ af tegen productie in lagelonenlanden zoals China. De naam verwijst naar de Franse plaats waar denim oorspronkelijk vandaan komt. De winkel mikt niet op een speciale doelgroep. "Belangrijk is dat onze winkel vriendelijk en toegankelijk is, en dat iedereen kan slagen voor een spijkerbroek," vertelt Strolenberg. "In de toekomst zullen we ook spijkerbroeken onder ons eigen label gaan verkopen." Voor het duo Strolenberg en Van Meurs is de opening van Tenue de Nîmes een jongensdroom die is uitgekomen.
Foto: Ijin Material (Japan)