Blake Mycoskie van Toms: filantropie en mode gaan samen
bezig met laden...
vertelt Mycoskie terwijl hij zijn benen optrekt en in kleermakerszit op een bank in zijn nieuwe flagshipstore in de Negen Straatjes in Amsterdam gaat zitten, “maar waar het mij om gaat is de kinderen en ouders die we met Toms kunnen helpen."
Inmiddels heeft Toms al 10 miljoen schoenen weggegeven
Het merk sloeg al snel aan in de Verenigde Staten. Actrices als Mila Kunis, Scarlett Johansson en Jennifer Garner meldden zich vrijwillig aan als ambassadrices van de platte canvas schoenen. Het praktische silhouet uitgevoerd in vrolijke kleuren en prints noemt de ondernemer als een belangrijke reden achter het succes, naast de ethische benadering van het merk.
De eerste keer dat Mycoskie terugging naar Argentinië om schoenen uit te delen kan hij zich nog goed herinneren. “Een vrouw met drie kinderen vertelde dat dit de eerste keer in hun leven was dat ze alle drie een eigen paar schoenen hadden. Voor die tijd deelden een paar, waarmee ze om beurten een dag naar school konden. Argentijnse scholen laten namelijk geen kinderen toe die geen uniform of schoenen hebben. Door kinderen in arme landen een paar schoenen te geven, geven we hen eigenlijk veel meer. We geven hen de mogelijkheid om naar school te gaan en bieden hen een toekomstperspectief,” vertelt Mycoskie zichtbaar trots.
Twee jaar geleden breidde Toms uit met een zonnebrillenlijn. Mycoskie reisde door Ethiopië, Tanzania en Nepal om schoenen uit te delen en het viel hem op hoeveel kinderen en ouders blind of slechtziend waren. In veel winkels waar zijn schoenen verkocht werden, waren ook zonnebrillen te koop. Mycoskie: “Ik dacht: als wij nu ook zonnebrillen gaan verkopen, dan kunnen we de opbrengst gebruiken om oogoperaties en –ingrepen te financieren."
In Nederland en de rest van Europa ziet Toms ruimte voor groei
Inmiddels hebben 150.000 kinderen en ouders hun zicht teruggekregen dankzij Toms. De reacties zijn hartverwarmend, vertelt Mycoskie. “Een vrouw in Nepal is me heel erg bijgebleven. Haar dochter had een kind gekregen, maar ze had haar kleinkind nog nooit kunnen zien omdat ze door staar blind was geworden. Ik was erbij toen na de operatie het verband van haar ogen werd verwijderd en ze haar kleinkind voor het eerst zag. Een heel bijzonder moment.”
Na thuisland Amerika, waar Toms hard groeit, wil het merk nu in Europa uitbreiden. Vorig jaar opende Toms een hoofdkantoor in Nederland en later volgde een Nederlandse, Franse en Duitse online shop. De flagshipstore in de Amsterdamse Runstraat is de eerste Europese winkel van het merk. De komende tijd focust Toms zich op expansie door heel Europa. "Ook in Nederland is ruimte voor meer Toms winkels. We wachten rustig af hoe deze winkel gaat lopen en zullen op basis daarvan besluiten in welke delen van Nederland we meer eigen winkels gaan openen."