• Home
  • V1
  • Leads
  • Bodyscan in kledingwinkels

Bodyscan in kledingwinkels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Zullen bodyscanners paskamers in de nabije toekomst vervangen? Als het aan Pieter Koning ligt wel. Koning is bedenker en eigenaar van de 3D-bodyscan – tevens uitvinder van Digitenne – die onlangs ruim één miljoen euro

subsidie heeft gekregen van het Ministerie van Economische Zaken en onderzoeksinstituut TNO. Dit voor verdere ontwikkeling van het apparaat. TNO doet momenteel onderzoek naar de vraag vanuit de detailhandel.

De 3-D bodyscan van Koning is volgens de uitvinder zelf het antwoord voor de detailhandel op de verschillende kledingmatenstelsels en het (hoge) aantal retouren in de modebranche. Ook komt er volgens hem een einde “aan omslachtig kleding passen in niet-optimale kledinghokjes”. Winkelen wordt “van een irritatieproces weer een funproces”.

De 3-D bodyscan werkt net als de bodyscan op vliegvelden als Schiphol, maar meet op de millimeter nauwkeurig. Het apparaat kan vervolgens de benodigde maten (gesorteerd op merk) uitdraaien op print, zodat de klant weet welke maat hij moet nemen. Ook is het mogelijk een persoonlijke avatar te maken: een virtuele kopie van een persoon. Op deze avatar kunnen kledingstukken worden geprojecteerd.

Onlangs heeft Koning op laboratoriumschaal bewezen dat het werkt en inmiddels is er patent op de techniek. “Nu gaan we een prototype bouwen en vervolgens moeten we deze bij winkels testen. De bouw van het prototype zal ongeveer anderhalf jaar in beslag nemen, de testfase een half jaar,” zegt Koning over het vervolgtraject. Mocht de avatar-functie op het uiteindelijke apparaat komen dan zal de prijs rond 70.000 euro komen te liggen. “Dit moet voor de detailhandel binnen één a twee jaar terug te verdienen zijn.”

Sandy Perquin, woordvoerster van V&D vertelt dat er een oriënterend gesprek is geweest. “Over twee jaar, wanneer de bodyscan gebruiksklaar is, zullen we verder kijken. We zien er brood in als het de service naar onze klanten toe verhoogt en de privacy van klanten gewaarborgd blijft.” V&D ziet de bodyscan niet als vervanging van de paskamers: “We beschouwen het als een extra service in de winkel. De bodyscan zal ook juist niet in de paskamer moeten staan, maar op de winkelvloer. Het moet het shoppen makkelijker maken zodat de klant precies weet of ze maat 36 of 38 of 8 of 10 van een van onze merken moet passen.”

De Bijenkorf zegt geïnteresseerd te zijn om dezelfde reden: “Wij hebben interesse in ontwikkelingen waarmee wij de service voor klanten kunnen verbeteren. Meer dan mogelijke interesse is er momenteel niet.” Het warenhuis laat weten al door meerdere leveranciers van bodyscans te zijn benaderd sinds NRC.Next de naam De Bijenkorf in een artikel over de apparaten heeft gepubliceerd.

bodyscan
De Bijenkorf
Technologie
V&D