Boete voor Skechers: mooie billen krijg je niet vanzelf

Op magische wijze een strak lichaam en een 'lekker kontje' krijgen à la realityster Kim Kardashian, is niet mogelijk volgens de Amerikaanse reclame code commissie. Na Reebok moet nu ook Skechers geld neerleggen voor

misleidende reclame. Het merk trof een schikking. Resultaat: zo'n 40 miljoen euro schadevergoeding.

HetBoete voor Skechers: mooie billen krijg je niet vanzelf gaat om de Shape-ups sportschoenen van het Amerikaanse merk Skechers, waar Kardashian het gezicht van is. De schoenen zouden, door de bijzondere vorm van de zool, spieren meer verstevigen dan reguliere sportschoenen. Vooral de been- en bilspieren zouden zonder al te veel inspanning worden verstevigd. Ook moeten de schoenen extra goed zijn voor de bloedsomloop. Niet dus, concludeerde de Federal Trade Commission (FTC) na enkele maanden onderzoek.

De studies die Skechers als bewijs aanvoerde waren volgens de FTC gebrekkig of vals. Zo werden twee van de vier studies uitgevoerd door chiropractor Steven Gautreau, die getrouwd was met de senior vice-president marketing bij Skechers. Bij een ander onderzoek ontbrak een controlegroep met reguliere fitness schoenen, om aan te tonen dat de schoenen werken.

Hoewel Skechers in een verklaring laat weten alle aantijgingen te ontkennen, werd er toch een schikking getroffen. Vooral omdat het merk geen zin heeft in langdurige juridische procedures David Weinberg, CEO van het sportmerk: "Ons bedrijf heeft altijd als doel gehad om hoogwaardige en betaalbare schoenen te verkopen aan onze klanten. We hebben een schikking getroffen, zodat we nu weer kunnen doen waar we goed in zijn."

Volgens Skechers worden speciale 'toning' schoenen al ruim vijftien jaar verkocht in de Verenigde Staten. Skechers blijft geloven in de schoenen, en zal ze dan ook blijven verkopen. "We hebben overweldigende reacties van duizenden klanten gehad, die enthousiast waren over de resultaten van de schoenen en over de stijl en comfort," zegt voorzitter Michael Greenberg.

Ook Reebok - die de soortgelijke sportschoenen genaamd EasyTone en RunTone op de markt bracht - moest vorig jaar geld neerleggen. Na een schikking kwam het bedrag uit op 25 miljoen dollar (19 miljoen euro). “We hebben het bewijs dat het bedrijf aanvoerde uitgebreid onderzocht en vastgesteld dat het onvoldoende was”, meldde de FTC in een verklaring over Reebok. “Met deze schikking willen we adverteerders eraan herinneren dat ze wetenschappelijk bewijs moeten hebben voordat ze iets beweren."

Reebok geeft echter niet op en wil de toning-schoenen opnieuw lanceren. Aan WWD liet directeur Uli Becker al weten dat Reebok bezig is met het ontwikkelen van een betere versie van de sneakers. "We werken hard aan nieuwe innovaties en een betere distributie.”

Big business zijn de schoenen in elk geval wel. Volgens CBS News steeg de omzet van Skechers toningschoenen van 17 miljoen dollar (13 miljoen euro) in 2008 naar ongeveer 145 miljoen dollar (114 miljoen euro) in 2009. Met een piek in 2011, toen de omzet de 1 miljard dollar haalde (787,5 miljoen euro). De toning schoenen van Skechers hebben een verkoopprijs van zo’n 100 dollar per paar.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN