Bonneterie mixt merkenshops met eigen inkoop
Door FashionUnited
bezig met laden...
Maison
De Bonneterie heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten. In 2009 werden de karakteristieke panden in Amsterdam en Den Haag verbouwd en een shop-in-shop formule geïntroduceerd. Ruim zestig procent van de merken bij de Bonneterie werd zelf verantwoordelijk voor het aanbod en funtioneren van de shop teneinde het assortiment te optimaliseren. Zo kort na aanvang van de economische crisis was het ook een logische stap. Edwin Boer: “De merken kunnen zo veel beter inhaken op de specifieke vraag in onze en andere winkels.” Hij benadrukt dat de Bonneterie na de introductie van het concessiemodel goed is blijven draaien. "Het shop-in-shop model is uitstekend neergezet, omzet en rendement zijn niet in het geding geweest."
Centraal inkoopbeleid Bonneterie
Maar na verloop van tijd verloor de Bonneterie het eigen gezicht. Het aanbod werd eenzijdig en voorspelbaar. “De vaste Bonneterie-klant heeft een bepaald verwachtingspatroon,” zegt inkoop manager Gregor Jaspers nu. “De introductie van de shop-in-shop formule waarbij ieder merk een eigen koers voer, leidde bij een deel van onze klanten tot verwarring. Die klant herkende zich niet altijd in het aanbod en door de focus op kleding kon zij hier niet meer voor branchevreemde artikelen terecht. De Bonneterie-klant komt bijvoorbeeld ook voor een theedoek of een kerstbal naar de winkel.”Begin vorig jaar heeft het warenhuis de inkoop daarom weer in eigen hand genomen en de samenhang in het aanbod teruggebracht. De afzonderlijke corners zijn blijven bestaan. Nog steeds is 80 procent van de omzet uit de concessies afkomstig. Er zijn ook nieuwe bijgekomen zoals Denham, Tiger of Sweden en – als eerste in Nederland – Samsoe & Samsoe. Hiermee wil de Bonneterie een nieuwe, jongere doelgroep over de drempel krijgen. Volgende stap is de terugkeer van het restaurant en komend najaar van de webshop. Verder wordt het accessoireaanbod op de parterre uitgebreid, in dat segment wordt nu namelijk de meeste omzetgroei geboekt. "Veel vrouwen kopen makkelijker een nieuwe tas, dan een nieuwe jas," zegt Jaspers.
"Vorig jaar is besloten om Maison de Bonneterie als merk te profileren," vertelt Boer. "In september 2012 is een nieuw marketing team gestart onder leiding van Eva Vermeulen. De opdracht is helder: het merk lading geven. Van oudsher staat Maison de Bonneterie voor stijlvol, persoonlijkheid en service." Die waardes van weleer worden in de huidige communicatie en marketingacties naar voren gebracht. Tevens wordt het wat oubollige imago afgeschut, dat soms nog aan de winkel kleeft. Bijvoorbeeld met het nieuwe magazine Édition, gedrukt op krantenpapier om het zo toegankelijk mogelijk te maken, maar wel geheel gevuld met eigen (originele) fotografie. En middels activiteiten en samenwerkingen zoals de drie modecollecties met actrice Bracha van Doesburg, de armband met modeblogster Sabrina Meijer (van afterDRK), de wolcampagne en de pop-up store met tijdschrift Code. "Wij zijn ondernemers," zegt Boer. Als er iets leuks op ons pad komt, kunnen we heel snel schakelen." Behalve op leuke acties, doelt hij daarmee ook op de samenwerking met de circa negentig merken die reeds in de winkel liggen. Volgens Boer is door de economische malaise meer ruimte ontstaan voor nieuwe initiatieven. "Alles kan weer," zegt hij. "Het is niet meer één partij die de dienst uitmaakt, er wordt veel meer samen gedaan."
Esmerij van Loon
Bonneterie
edwin boer
Maison de Bonneterie