Borre Akkersdijk: ‘Elk halfjaar showen is overbodig’
bezig met laden...
De
Met het filmpje wilde Akkersdijk zijn creatieve proces van begin tot eind visualiseren. De grote rollen garen, de brede lappen stof ontwikkeld volgens zijn innovatieve 3D-breitechniek en kledingstukken uit het filmpje waren allemaal in de expositieruimte te zien.
Maar een modetentoonstelling mocht het absoluut niet worden en dus kwamen zijn ontwerpen achter en onder glas terecht. “Doordat de opening van de expositie samenviel met Fashion Week, wilde ik niet dat de kleding aangetrokken kon worden. Anders zou het een soort van mode-achtig ding worden, maar dat was niet de bedoeling,” zegt Akkersdijk resoluut tijdens een van de laatste openingsdagen van de expositie.
Het is niet dat hij geen kleding wil maken, legt hij uit, maar de situatie is er niet voor. “Ik heb geen verkoopkanalen, dus ik vind niet dat ik elk halfjaar een modeshow hoef te geven. Ik vraag andere modeontwerpers die wel showen vaak: ‘goh, maar verkoop je wel?’ Dan hebben ze bijvoorbeeld twee verkooppunten. Waarom zou je jezelf dan helemaal financieel te buiten gaan aan een modeshow?”
Voor aandacht? “Ja, maar daar koop je niks voor. Ik denk dat we daar allemaal te happig op zijn." Hij haalt zijn schouders op. "Als je eenmaal je eigen ding doet dan komt dat wel."
Interactie
“We wilden graag interactie,” legt hij uit. “Het leek me heel leuk als mensen het productieproces ook zelf konden ervaren. Waarom is het speciaal als je het uitknipt, waarom komt die vulling er niet uit? Nou ja, knip maar, dan zie je waarom die sjaal goed blijft.”
Naar eigen zeggen kreeg hij veel positieve reacties. “De dagen dat ik hier was, was er sowieso veel inloop, ondanks dat het koud was. Dat was ook weer goed voor de verkoop van de sjaals,” lacht hij.
Het leukst vond hij de reactie van zijn huisbaas. Akkersdijk pendelt heen-en-weer tussen Parijs en Nederland en heeft daarom geen vaste woonplek. “De eigenaar van het huis was op de opening en vond het verhaal zo tof dat hij een van de sjaals heeft meegenomen. Ik kwam hem afgelopen week tegen toen het hartstikke koud was en toen had hij die sjaal om en zei: 'Het zit zó lekker. Het voelt als mijn nieuwe huis, maar dan buiten.”
Op zakelijk gebied is vooral de reactie van het ontwerpteam van Nike bijgebleven. “Ze kwamen langs en zeiden: ‘shit, hoezo hebben wij nog niks samen gedaan?’ Dat was heel tof.”
Volgens Akkersdijk, die naast zijn label ook nog voor Lidewij Edelkoort werkt, is interactie de toekomst. Hij vergelijkt het met winkelen. “Winkelen is te globaal geworden. Het is overal hetzelfde, waardoor je het op een gegeven moment uitkotst. Dat zat er al een kleine tien jaar aan te komen. Het wordt pas weer interessant als winkels iets heel anders gaan doen. Als je een ervaring krijgt doordat je bijvoorbeeld kunt praten met degene die het inkoopt. Mensen willen iets meekrijgen van de persoon die het gemaakt heeft.”
Stephanie Broek
Foto's: byBorre