• Home
  • V1
  • Leads
  • Boxpark NDSM: Een gok met potentie

Boxpark NDSM: Een gok met potentie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

"Alles wat we doen, doen we op gevoel. Ik heb niets met spreadsheets en footfall analyses. Het is een enorme gok, maar dit voelt goed. Het heeft de potentie om heel erg groot te worden." Aan het woord is Roger Wade, directeur en oprichter

van Boxpark NDSM, dat in augustus 2013 in een voormalige lasloods in Amsterdam Noord opent voor publiek.

Boxpark

NDSM wordt de tweede shopping mall opgebouwd uit zeecontainers. De eerste ging precies een jaar geleden, in december 2011, open in Shoreditch in Londen. Ook dat was op gevoel, vertelt Wade. De man die G-Star en Carhartt in Groot Brittannië introduceerde en streetwearlabel Boxfresh oprichtte is groot bewonderaar van Steve Jobs (Apple), Karl-Heinz Müller (Bread & Butter) en natuurlijk Jos van Tilburg (G-Star). Deze week is hij in Amsterdam om Boxpark aan pers en potentiële huurders te presenteren.

In Londen ging Boxpark als pop-up shopping mall van start. "Retail is entertainment," zegt Wade. "Het gaat niet over spullen verkopen, maar over het creëren van de ultieme shopping experience." In Amsterdam begint dat volgens hem al met de veerboot van het centraal station naar het NDSM-terrein. Een boottocht van vijftien minuten. "Eerst leek het me niets. Daar komt geen hond, dacht ik. But I loved it!. Het gevoel dat je de stad achter je laat, het is een deel van de ervaring."

Amsterdam Noord is volop in ontwikkeling. Recent ging 'aan de overkant van het water' filminstituut Eye open. Ook is de afgelopen jaren een aantal - goedlopende - restaurants geopend zoals Hotel de Goudfazant (geen hotel), visrestaurant Stork en - dichter bij de NDSM-haven - de IJ-kantine. Daarnaast zijn hier bijna 380 studentenwoningen gevestigd, wat voor Boxpark een heel arsenaal aan bezoekers en arbeidskrachten zou kunnen betekenen.

Het nieuwe winkelcentrum zal alleen op vrijdag, zaterdag en zondag geopend zijn. Volgens het Britse vakblad Drapers valt het aantal bezoekers in Shoreditch doordeweeks tegen. Naast winkelen, eten en drinken kunnen mensen er concerten en evenementen bijwonen, vlooienmarkten bezoeken en naar dj's luisteren. Een weekend-bestemming dus, waar winkelen en amusement worden gecombineerd.

Boxpark Shoreditch was het eerste pop-up winkelcentrum, Boxpark NDSM moet het eerste multi-channel winkelcentrum worden. "Retail kan niet zonder internet," zegt Roger Wade, "maar ik geloof nog steeds dat mensen hun aankopen eerst willen zien en voelen. Ik vergelijk het met vuurwerk. Online winkelen is als het zien van vuurwerk op tv. Je mist een deel van het spektakel." Winkelen in Boxpark betekent straks het gemak van online shoppen plus de door Wade zo gewaardeerde retailervaring. Thuis bestellen en in de winkel ophalen dus (click & collect), maar ook in de winkel kopen en thuis laten bezorgen. Wel zo handig voor wie na het winkelen blijft plakken voor een concert.

Het is te vroeg om het over huurders of prijzen te hebben zegt Wade. "Er zijn nog geen contracten getekend, we zijn nog aan het daten." Huren worden waarschijnlijk naar draagkracht of omzetvolume berekend. Ook wil hij afwachten welk publiek Boxpark NDSM precies trekt en het retailaanbod daar in de toekomst op afstemmen. Wel spreekt hij de voorkeur uit voor Nederlandse merken en winkelconcepten. Ontour uit Eindhoven bijvoorbeeld, of containerversies van SPRMRKT en Patta, maar ook merken als Freitag en Filippa K zouden in het concept passen. Ter plekke bedenkt hij dat het ook leuk is om kleinere merkjes de mogelijkheid te bieden een maand gratis een winkeltje te openen in Boxpark. "Dat hebben we in Shoreditch ook gedaan met veel succes." Belangstellenden kunnen zich melden.

Boxpark