• Home
  • V1
  • Leads
  • Braez keert terug met nieuwe investeerder

Braez keert terug met nieuwe investeerder

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Nederlandse label Braez keert terug op de markt. "Braez is 'back in business' met Blosh, zegt Tamara Gitgel die het merk al geruime tijd vertegenwoordigt. In april werd Braez failliet verklaard. Een maand later zijn de merkrechten overgenomen door een investeerder die anoniem wil blijven.

Merkagentschap Blosh BV, dat ook merken als Aaiko, American Vintage en Silvian Heach vertegenwoordigt, is vervolgens aangetrokken om de bedrijfsvoering van het merk in goede banen te leiden.

Braez is 'back in business'

"Aan de omzet heeft het nooit geleden, Braez heeft altijd goed verkocht." Volgens Gitgel lag het aan de bedrijfsvoering waar het is misgegaan. Een gebrek aan management ervaring in combinatie met niet rendabele investeringen deden Braez de das om. Het merk is vier collecties gaan voeren, wat teveel bleek. Ontwerper en voormalig eigenaar René van Huffel is volgens haar "ongekend creatief", maar Blosh eigenaar Rob Groenteman "beter in de zakelijke aspecten van het vak". "Daarom is de bedrijfsvoering nu bij Blosh ondergebracht, op voorwaarde dat René van Huffel verantwoordelijk blijft voor de creatieve kant."

Het faillissement was het tweede voor Braez. In 2004 ging het bedrijf over de kop na economische tegenwind. Een doorstart volgde. Toch kwam het faillissement in april onverwacht. In december 2013 opende Braez nog een nieuwe flagshipstore in Amsterdam Oud-Zuid. Later die maand ging ook de webshop live.

Braez staat voor easy-to-live: comfortabele en multifunctionele items van materialen als zijde, jersey, katoen en kasjmier. “We proberen kledingstukken te ontwikkelen voor meerdere momenten op de dag. Een joggingbroek kun je met gympies dragen, maar ook met hoge hakken," aldus Van Huffel in een eerder interview met Fashionunited.nl.

Van Huffel richtte het bedrijf in 1997 op met modeontwerper Tony Cohen, zijn jeugdvriend. Binnen korte tijd groeide Braez uit tot een internationaal bedrijf met 800 verkooppunten in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Ook opende het bedrijf eigen winkels.

Door het faillissement in april wordt deze winter geen collectie uitgeleverd. Tamara Gitgel concentreert zich nu op de verkoop van de zomercollectie 2015. "Ik heb het net uitgepakt en je kunt goed zien dat René weer helemaal in zijn element is, het ziet er geweldig uit." Gitgel vertelt dat ze al talloze afspraken heeft staan. Braez mikt deze nieuwe ronde op ongeveer 60 verkooppunten in Nederland.

Blosh
Braez