Braez weer op koers
bezig met laden...
Na een moeilijke periode is het Nederlandse merk Braez weer terug op de rails. In Nederland bedraagt het aantal verkooppunten alweer ruim 100. Het merk is verkrijgbaar in twaalf landen. “Het lijkt alsof we precies op het juiste moment op de juiste
plek waren,” zegt Frans Jansen, woordvoerder namens het bedrijf. “De tijdgeest zit mee; die is wat meer van uiterlijkheden naar innerlijkheden gekeerd. Dat is precies het uitgangspunt van het merk. We willen het verschil maken in de kledingkast, maar beroemd worden is niet meer belangrijk.”De geschiedenis van het Nederlandse modelabel Braez gaat terug tot 1997, toen het merk werd opgericht door de jeugdvrienden Tony Cohen en René van Huffel. Binnen korte tijd groeide Braez uit tot een internationaal bedrijf met 800 verkooppunten in Europa, de VS en Japan. Ook opende het bedrijf eigen winkels.
“Maar het is makkelijk zeilen met de wind in de rug,” vertelt Jansen. Bij economische tegenwind verliep het uitbaten van eigen winkels niet soepel en na verloop van tijd begonnen de oprichters van mening te verschillen over de kern van het merk. Nadat er in 2004 een faillissement over het bedrijf werd uitgesproken, maakte Braez een herstart met investeringsmaatschappij Nouvolari Investments BV . Uiteindelijk vertrok Rene van Huffel bij het bedrijf, met medeneming van de merknaam. Het bestaande label veranderde van naam.
In 2007 besloot Van Huffel opnieuw met Braez aan de slag te gaan. Het merk brengt twee keer per jaar een damescollectie uit van zo'n honderd modellen. “Wat er ook gebeurt, het belangrijkste blijft dat de kleding zowel elegant als comfortabel moet zijn,” zegt Jansen.