Brillenbranche in actie
Door FashionUnited
bezig met laden...
De brillenbranche blijft echter optimistisch. De eerste reddingsboei waar de branche naar kan grijpen is de mode, een beproefd mechanisme om mensen nieuwe waar aan te laten schaffen. Bij de zonnebril werkt dat vooralsnog het beste. Voor deze zomer zijn de brillen opnieuw supergroot. Niet het montuur, maar juist de ronde of juist rechthoekige glazen bedekken een groot deel van het gezicht. Ook de pilootstijl blijft nog even, al dan niet uitgevoerd in zachte pastelkleuren. Verder bevatten de zonnebrillencollecties voor deze zomer ook veel monturen met glazen die aflopen in kleur. Maar ook gewone brillen worden als modeaccessoire neergezet: "Brillen zijn meer dan ooit een fashionitem waarmee naar hartenlust gecombineerd kan worden. Je ziet allerlei monturen: Van extravagant groot tot sophisticated small", vertelt Leco van Zadelhoff, trendwatcher voor Het Huis opticiens. En Specsavers laat weten: "Het is geen trend, het is een feit; de bril als modeaccessoire is niet meer weg te denken uit de fashionwereld. Steeds vaker wordt een designerlook gecompleteerd met een hip montuur. Soms met sterkte in de glazen, maar steeds vaker ook zonder." Maar harde cijfers om de uitpraken mee te staven, zijn er echter niet.
Een tweede mogelijkheid om de verkoopcijfers op te krikken, is het inschakelen van bekende namen. Ook dat gebeurt al. Het Huis opticiens, bijvoorbeeld, heeft de zonnebrillen van de Amerikaanse topontwerper Micheal Kors in de collectie opgenomen en schrijft ronkend in een perspericht dat "Madonna, J.Lo en Angelina Jolie niet zonder de controversiële zonnebrillen van de Amerikaanse topontwerper kunnen". En Marchon, het bedrijf achter de zonnebrillen van Fendi, laat geen kans voorbijgaan om te vertellen dat Julia Roberts gesignaleerd is met een Fendi FS451-zonnebril.
Een andere kans ligt in technische innovatie. Een van ’s werelds grootste producenten van hoogwaardige contactlenzen, CooperVision, heeft nu bijvoorbeeld kinderlenzen geïntroduceerd onder de naam MyVision. Waar het kinderen vroeger werd afgeraden om contactlenzen te dragen, is MyVision speciaal ontwikkeld voor kinderen vanaf 10 jaar. Het bedrijf promoot de uitvinding onder meer met de claim dat tachtig procent van de kinderen zijn bril afzet tijdens het sporten en dat er daardoor onveilige situaties ontstaan. Op een soortgelijke claim was de Belgische brillenglasfabrikant Hoya vorig jaar ook al ingesprongen met de sponsoring van hoogspringster Tia Hellebaut die met haar olympische medaille zorgde voor de comeback van de bril onder sporters. Ook de met een gouden medaille bekroonde hordenloper Dayron Robles uit Cuba draagt een bril.
Vroeger, voordat de contactlens gemeengoed werd, was een bril dragen tijdens het sporten overigens heel gewoon. Jan Janssen (wielrennen), Arthur Ashe (tennis), Harm Kuipers (schaatsen) Joop van Daele (voetbal) hadden geen keus. De achterliggende motivatie in dezen is gelijk aan de laatste manier waarop de branche met een afnemende groei zou kunnen omgaan: accepteren dat het niet anders is.
Accessoires
Brillen
het huis
Specsavers