• Home
  • V1
  • Leads
  • Buitenlandse btw-verhoging: ketens kiezen voor klant

Buitenlandse btw-verhoging: ketens kiezen voor klant

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Desa

streus voor de leegstand, killing voor de koopkracht van consumenten en de doodsteek voor ondernemers. Organisaties als Detailhandel Nederland en CBW-Mitex hebben geen goed woord over voor de verhoging van het

btw-tarief naar 21 procent die vanaf oktober in zou moeten gaan. De Britten leven door een nieuw btw-percentage sinds januari 2011 al in een duurder land. Prijsstijgingen van 5 tot 8 zijn geen uitzondering. Maar er zijn ook retailers die besloten de kosten niet door te berekenen naar de klant.

Drie

kwart van de Nederlandse consumenten eet volgens onderzoeksbureau Gfk al kliekjes, maar in de tweede helft van het jaar houden mensen pas echt massaal hun hand op de knip. Uit onderzoek van Q&A bleek dat consumenten het voornemen hebben in de laatste drie maanden van het jaar 7,5 procent te bezuinigen op winkeluitgaven. Dat is het gevolg van de btw-verhoging die er in oktober aan zit te komen – mits de Eerste Kamer voor het zomerreces akkoord gaat. Het roept de woede op van modebrancheorganisatie CBW-Mitex. De verhoging kan dit jaar door winkeliers niet meer in de eindprijzen worden verwerkt, waardoor het aantal faillissementen in de detailhandel zou oplopen, en daarmee ook de werkloosheid. “December is als feest- en uitverkoopmaand een omzetmaand bij uitstek. Voor veel ondernemers voelt het als een dolksteek in de rug dat juist de laatste maanden de omzet een enorme dreun krijgt door de geplande btw-maatregel,” aldus voorzitter Jan Meerman.

In Groot-Brittannië steeg de btw per januari 2011 van 17,5 naar 20 procent, om het begrotingstekort terug te dringen. Volgens de Belgische krant het Nieuwsblad, grepen ondernemers de kans echter aan om prijzen flink naar boven af te ronden. Prijsstijgingen van 5 tot 8 procent zouden, na de uitverkoopperiode, geen uitzondering zijn voor de modebranche.

Niet iedereen besloot om de prijzen om hoog te gooien. Philip Green bijvoorbeeld, directeur van de Arcadia Group met ketens als Topshop, Miss Selfridge en Dotothy Perkins. “Het zal geen gemakkelijk jaar worden, maar we moeten gewoon zorgen dat we een strak georganiseerd bedrijf zijn en dat we onze klanten goede producten geven,” zei hij anderhalf jaar geleden tegen DrapersOnline.com. Een half jaar later gaf hij een waarschuwing: de winst zou waarschijnlijk een derde lager uitvallen dan in 2010.

De keuze van de Ierse modeketen Primark om trouw te blijven aan de klanten, en de prijzen van de mode-items niet te verhogen in het Verenigd Koninkrijk, heeft het bedrijf 8 procent minder winst bezorgd. Door de gestegen btw-tarieven hadden de consumenten te maken met een daling van het besteedbaar inkomen, waardoor er minder kleding werd verkocht. “Maar we houden ons imago van: ‘de beste prijs in de high street,” aldus Primark.

De Italiaanse regering, onder leiding van president Mario Monti peinst over een verhoging in de tweede helft van dit jaar, naar 23 procent. In september werd de omzetbelansting door ex-president Silvio Berlusconi al verhoogd van 20 naar 21 procent. Het Italiaanse modebedrijf de Benetton Group besloot toen de btw-verhoging, niet door te berekenen aan de consument. De verkoopprijzen van de modemerken United Colors of Benetton, Sisley, Playlife en Undercolors, blijven ongewijzigd. Volgens Alessandro Benetton, voorzitter van de Benetton Group, laat het besluit zien hoe klantgericht Benetton is. "Het laat ook ons vertrouwen en optimisme zien in de economie van ons thuisland."

Sinds 2009 verhoogden zo’n vijftien Europese lidstaten hun btw-tarief. Naast Nederland en Italië, plannen ook Ierland, Polen en Tsjechië een verhoging van de btw-tarieven voor dit jaar of begin volgend jaar.

btw
btw-verhoging
CBW Mitex
Mitex