C&A afgestraft om G-star imitatie

C&A moet alle kleding met de opdruk ‘D STR’ uit de Europese schappen halen, de mannenmode zou te veel doen denken aan het merk G-star. G-star, het Nederlandse jeansmerk, is flink op dreef met het beschermen van de

intellectuele eigendommen. Eerder won het al rechtszaken van modeketen H&M. Joris Aperghis van het merk: “Het is onze strategie om achter iedere case aan te gaan.”

C&A afgestraft om G-star imitatieVolgens de rechtbank in Den Haag heeft C&A geprobeerd ‘zo veel mogelijk tegen G-star aan te kruipen’ om daarmee de kledingstukken aantrekkelijker te maken en bij consumenten en de gedachten aan G-star op te roepen. Daarmee wil C&A volgens de rechter te veel profiteren van de reputatie van het jeansmerk. Ook blijkt C&A een aantal ontwerpdetails te hebben overgenomen, zoals het getal 52 op de broekband en de vermelding van het logo in de nek.

C&A heeft nu vijf dagen de tijd om de kledingstukken uit de schappen van haar Europese winkels te halen. Ook webshop Wehkamp moet stoppen met de verkoop van de ‘D STR’-lijn. Als C&A dit verzuimt hangt het bedrijf een bedrag van 10.000 euro per dag boven het hoofd, tot een maximum van 1 miljoen euro. De kledingstukken waar ‘DSTR’ op staat, dus zonder een spatie na de ‘D’, mogen wel in de winkels blijven hangen. Dit doet volgens de rechter denken aan ‘district’ en niet aan G-star.

Volgens G-star moet zo'n tien procent van de gehele mannenmodecollectie van C&A uit de handel genomen worden. Een klein deel van het assortiment, volgens C&A. Hoeveel schade G-star leidt door het plagiaat, wordt momenteel onderzocht.

Het is niet de eerste keer dat G-star een rechtszaak wint over namaakproducten. Eerder won het jeansmerk twee rechtszaken van H&M. Begin dit jaar beschuldigde het merk het Deense modebedrijf Bestseller van plagiaat. “Het komt helaas vaker voor dan we willen,” zucht Joris Aperghis, chief marketing officer van G-star.

Het is de strategie van het jeansmerk om elke affaire aan te pakken. “We hebben niet speciaal mensen in dienst die op hun visitekaartje hebben staan dat ze op zoek zijn naar plagiaat en namaak,” vertelt Aperghis. “Maar we hebben een groot netwerk. Ook van klanten horen we soms dat iets niet helemaal pluis is, daar gaan we dan achteraan. Bedrijven die eerder inbreuk op onze rechten hebben gemaakt houden we extra goed in de gaten.”

Hoe vaak het spijkerbroekenmerk al een rechtszaak heeft gewonnen om intellectuele eigendommen kan Aperghis niet zeggen. “Vaak komt het tot een schikking,” zegt hij. “Voor ons is het van cruciaal belang om onze creativiteit te verdedigen. Dat is het belangrijkste gereedschap dat we in huis hebben.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN