C&A richt fonds op voor slachtoffers Bangladesh
bezig met laden...
Zeventig
Van werknemers die door de brand nog lichamelijke klachten hebben en niet kunnen werken, betaalt C&A de medische kosten, tot zij weer in staat zijn om te werken. De families die een gezinslid hebben verloren krijgen 1200 dollar uitgekeerd.
"Het tragedie op 24 november heeft aangetoond dat, ondanks de lange traditie van C&A om werknemers te beschermen , aanvullende controles op brandveiligheid noodzakelijk zijn," zegt Phil Chamberlain, hoofd sustainable business development bij C&A, die na de brand naar Bangladesh afreisde. Het modebedrijf verwacht medio maart klaar te zijn met de eerste audits waar elektrische systemen en bouwconstructies worden gecontroleerd.
C&A ging ook om de tafel met de actiegroep Clean Clothes Campaign - in Nederland bekend als de Schone Kleren Campagne - in het hoofdkantoor in Düsseldorf. De organisatie wil dat C&A zich aansluit bij een brandveiligheidovereenkomst van lokale vakbonden. Maar doordat andere bedrijven in het productieproces van kleding zich nog niet aansluiten is de praktische uitvoering volgens C&A en de Clean Clothes Campagne lastig. "Voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden in de toekomst, is het noodzakelijk dat er initiatieven worden ontwikkeld die zoveel mogelijk partijen aan gaat. Dan zal het leiden tot fundamentele veranderingen," aldus Chamberlain.
Bij een brand in een kledingfabriek in Dhaka in Bangladesh kwamen in november meer dan honderd werknemers om het leven. De brand brak uit op de begane grond en sloot werknemers, voornamelijk vrouwen, in op de acht verdiepingen er boven. Volgens de Clean Clothes Campaign zijn sinds 2006 meer dan vijfhonderd doden gevallen bij branden in Bengaalse textielfabrieken.
De productie van kleding is een belangrijke groeimarkt voor Bangladesh. Arbeid is goedkoop en veel kledingbedrijven die China te duur vinden worden zijn uitgeweken naar Bangladesh. Inmiddels is het land de tweede exporteur van kleding ter wereld. Bijna de helft van de fabrieksarbeiders, 40 procent, werkt in de kledingindustrie.