• Home
  • V1
  • Leads
  • Cacharel wordt Cacharel Paris en gaat prijzen verlagen

Cacharel wordt Cacharel Paris en gaat prijzen verlagen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het Franse kleding-, parfum- en accessoiremerk Cacharel gaat voortaan door het leven als Cacharel Paris. De naamswijziging maakt deel uit van de herpositionering die het bedrijf heeft aangekondigd.

Behalve een nieuwe naam gaat het merk ook de prijzen verlagen om toegankelijker te worden en de prêt-à-porterlijn nieuw leven inblazen.

Richard

Alibert is aangesteld als nieuwe CEO om de herpositionering te leiden. De eigenaar van Aix & Terra, een bedrijf dat gespecialiseerd is in voedingsproducten uit de Provence, volgt Pascal d’Halluin op die begin november zijn vertrek ‘in onderlinge overeenstemming’ aankondigde. Alibert was eerder CEO van het Franse kindermerk Bonpoint en modehuis Céline.

Zijn eerste wapenfeit is een naamswijziging. Vanaf herfst/winter 2013-2014 heten de collecties Cacharel Paris in plaats van Cacharel. Alibert hoopt met de nieuwe naam de Franse consument terug te winnen. Momenteel maakt het bedrijf 70 procent van de omzet in het buitenland.

Om die reden haalt Alibert ook de ontwerp-, sales- en marketingafdelingen weer in huis. De topman greep zijn kans toen de licentieovereenkomst met het Italiaanse Aeffe SpA begin november afliep. In 2009 ging Cacharel in zee met de fabrikant die ook produceert voor Emanuel Ungaro, Alberta Ferreti en Moschino. Hoewel oprichter Jean Bousquet zich altijd verzette tegen de druk om in het buitenland te produceren, besloot het bedrijf toch in lijn met de globalisering van de markt om de samenwerking met Aeffe aan te gaan. Cacharel raakte daardoor de binding met het thuisland kwijt.

Om de band te herstellen gaat Cacharel voor de productie van de mannen-, vrouwen- en kinderlijn samenwerken met een nog onbekend Frans bedrijf. “Het merk moet sterk zijn in Parijs en Frankrijk. Als we hier al niet sterk zijn, dan kunnen we niet doen alsof we elders wel sterk zijn,” aldus Bousquet. De Chinese, maar in Parijs geschoolde ontwerpers Ling Liu en Dawei Sun die in juni 2011 aangesteld werden als creatief directeuren, blijven wel aan.

Met de herpositionering wil Cacharel de Franse consument terugwinnen
Een ander belangrijk onderdeel van de herpositionering is een forse prijsverlaging. Vanaf volgend seizoen kosten ontwerpen van Cacharel zo’n 30 tot 40 procent minder. De prijzen van shirts dalen van 180 naar 150 euro, de prijzen van jurken worden teruggebracht van 350 naar 250 euro en jassen mogen niet meer dan 500 euro gaan kosten. Volgens Bousquet komen de prijzen zo meer in lijn met het debuut van Cacharel te liggen.

De prijsverlaging is het gevolg van een forse winstdaling over 2011, die deels veroorzaakt werd door de hoge prijzen waar Cacharel in de media al veel kritiek over kreeg. Het merk stapt door de prijsverlaging uit de categorie luxemerk en positioneert zich tussen hedendaagse merken als Vanessa Bruno en Carven.

Cacharel, dat in 1962 werd opgericht, heeft momenteel 280 winkels wereldwijd en wil dit komende tijd laten oplopen tot 500.

Cacharel