• Home
  • V1
  • Leads
  • Capsters op Hijabi Fashion Week

Capsters op Hijabi Fashion Week

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Moslima’s worden vaak weggezet als traditioneel en ouderwets, maar volgens Cindy van den Bremen van modemerk Capsters zijn ze vaak juist heel modebewust en ijdel. Van den Bremen is deze week één van de sponsors van de

Hijabi Fasion Week, een online modeweek voor moslima’s over de hele wereld.

Dagblad Trouw wijdde er eind vorig jaar al aandacht aan: mode met moslima-power. Jonge moslima’s zouden bijna dagelijks winkelen en steeds meer een stijlicoon worden. Anet van Haaster, eigenaresse van onderzoeksbureau Nijman + Van Haaster zei in de krant: “Nederland telt zo’n tachtigduizend moslima’s in de leeftijd van vijftien tot en met vijfentwintig jaar. Allemaal modebewuste meiden die nu de arbeidsmarkt op komen en geld te besteden hebben.”

Deze week is er de tweede editie van een online event gericht op deze modebewuste moslima’s, de Hijabi Fashion Week (HFW). “Het belangrijkste doel van HFW is inspiratie opdoen voor modieuze, maar hijab vriendelijke kledij voor alle soorten gelegenheden,” zegt de Pakistaans-Amerikaanse Asma Parvez, één van de initiatiefnemers op de website van de modeweek, Lovehfw.com. Want aandacht voor modest-fashion is er volgens de oprichters maar weinig in de modewereld.

“Bloggers staan centraal op de modeweek,” legt Cindy Van den Bremen uit. Van den Bremen is oprichtster van het Nederlandse modemerk Capsters, een producent van sporthoofddoeken. Iedere dag van de modeweek staat er een ander thema centraal, zoals work out of het vrijdagmiddaggebed. Verschillende bloggers posten foto’s van looks bij dat thema. Ook staat er iedere dag een ander modemerk centraal, en vaak een interview met iemand van dat merk. “Wij hebben een aantal items weggegeven via de site,” zegt Van den Bremen. “En we promoten het evenement onder andere op onze Facebook-pagina.”

De onderneemster vindt het belangrijk om aandacht te besteden aan evenementen als de modeweek voor moslima’s, want het is een misverstand dat de islam en mode niet samengaan. Ze vindt het bijzonder dat veel moslima’s zelf modemerken oprichten, uit onvrede over het bestaande modeaanbod. Van den Bremen krijgt regelmatig vragen van moslima’s: hoe kun je er hip uitzien maar tegelijk ook modest, vroom. “Zowel de bezoekers als de sponsors zijn heel divers,” zegt Van den Bremen. “Sommige meiden dragen leggings met korte rokken, anderen zijn weer vromer. Leuk zijn de filmpjes als je doorklikt op de website van de fashionweek. Bijvoorbeeld over hoe je oorbellen draagt als je een hoofddoek om wilt, of verschillende manieren om een hoofddoek om te knopen.”

Naast Capsters geven ook andere merken modeartikelen weg op de site, waaronder Zeena en Baraka Women. Van den Bremen: “Vandaag staat het vrijdaggebed centraal op de modeweek, waarvan SixteenR sponsor is. Zij richten zich net als Capsters op hoofddoeken. De hijabs zijn totaal anders, maar ik bewonder hun filosofie. Daarin staat ook empowerment van vrouwen centraal. De identiteit van vrouwen wordt benadrukt.”

Foto klein: Capsters copyright Peter Stigter.
Foto groot: SixteenR

Capsters
Hijabi Fashion Week
SixteenR