Carol Malony wil Europa veroveren
Door FashionUnited
bezig met laden...
Dat bedrijf – hoe jong ook – heeft nu al acht technische mensen in dienst – designers die zijn opgeleid op prestigieuze plekken als Central Saint Martin’s en de Sorbonne. Daarnaast is er een grote showroom in New York City en een distributiecentrum in Texas. De prijzen zijn hoog, maar niet als je bedenkt dat Malony nu op de materialen en techniek niks meer afdingt. Setjes van de semi-handgemaakte Haute-lijn kosten tussen de 150 en 200 euro in de winkel. De retailprijzen van de Signature-lijn (die overigens in Azië wordt geproduceerd en niet in Los Angeles) variëren van 80 tot 120 euro. De marge is hoog (2.7).
Malony ontwerpt per lijn zes stijlen, die weer bestaan uit stringetjes, broekjes, beha’s en hemdjes, ‘the whole package’. Niks wat de door de wol geverfde Malony maakt is basic; inspiratie haalt zij uit de mode en ze spendeert veel tijd aan het vinden van de juiste materialen. En heel bijzonder: Malony vindt eigenlijk dat er geen verschil bestaat tussen lingerie en bovenkleding. Beide verdienen net zo veel aandacht. Dat is te zien aan de tule setjes met steentjes en ingenieuze broekjes die bestaan uit drie verschillende laagjes kant over elkaar.
Met honderden verkooppunten in de Verenigde Staten en daarbuiten is het vreemd dat Nederland pas één winkel telt die het label verkoopt; een speciaalzaak in Laren. Maar daar komt snel verandering in; sinds dit seizoen is er een Nederlandse agent die de verkoop op zich neemt. In Parijs gaat Malony de komende dagen samen met haar distributeur (Varuna, voor West-Europa) proberen de Europese markt verder te veroveren. Geen twijfel dat dat lukt.
Beeld: Carol Malony Signature (S/S 2010)
carol malony