• Home
  • V1
  • Leads
  • Carol Malony wil Europa veroveren

Carol Malony wil Europa veroveren

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Sarah Jessica Parker, Ashlee Simpson, Dolly Parton en Liza Minelli; allen zijn ze allang bekend met de ontwerpen van Carol Malony. Hetzij omdat Malony bijna dertig jaar lang als consultant aan Victoria’s Secret verbonden was. Of omdat

Malony de sterren in de series kleedde. Zo stak ze ooit de acteurs van Dallas in een leuk negligeetje en lopen de dames in Melrose Place in haar ontwerpen rond. En dan zijn er nog de stylisten van de sterren; die weten Malony, met een showroom aan Sunset Boulevard in Los Angeles, feilloos te vinden natuurlijk.

In Nederland is de Amerikaanse ontwerpster nog onbekend. Dat komt omdat Malony nooit een eigen label heeft gehad. Tot twee jaar geleden. “Een groot bedrijf als Victoria’s Secret eet je op,” vertelt Malony die op weg naar lingeriebeurs Mode City in Parijs een kleine Europese tour houdt. “En ik wilde me niet meer bezig houden met de prijzen, dus ben ik mijn eigen bedrijf begonnen.”

Dat bedrijf – hoe jong ook – heeft nu al acht technische mensen in dienst – designers die zijn opgeleid op prestigieuze plekken als Central Saint Martin’s en de Sorbonne. Daarnaast is er een grote showroom in New York City en een distributiecentrum in Texas. De prijzen zijn hoog, maar niet als je bedenkt dat Malony nu op de materialen en techniek niks meer afdingt. Setjes van de semi-handgemaakte Haute-lijn kosten tussen de 150 en 200 euro in de winkel. De retailprijzen van de Signature-lijn (die overigens in Azië wordt geproduceerd en niet in Los Angeles) variëren van 80 tot 120 euro. De marge is hoog (2.7).

Malony ontwerpt per lijn zes stijlen, die weer bestaan uit stringetjes, broekjes, beha’s en hemdjes, ‘the whole package’. Niks wat de door de wol geverfde Malony maakt is basic; inspiratie haalt zij uit de mode en ze spendeert veel tijd aan het vinden van de juiste materialen. En heel bijzonder: Malony vindt eigenlijk dat er geen verschil bestaat tussen lingerie en bovenkleding. Beide verdienen net zo veel aandacht. Dat is te zien aan de tule setjes met steentjes en ingenieuze broekjes die bestaan uit drie verschillende laagjes kant over elkaar.

Met honderden verkooppunten in de Verenigde Staten en daarbuiten is het vreemd dat Nederland pas één winkel telt die het label verkoopt; een speciaalzaak in Laren. Maar daar komt snel verandering in; sinds dit seizoen is er een Nederlandse agent die de verkoop op zich neemt. In Parijs gaat Malony de komende dagen samen met haar distributeur (Varuna, voor West-Europa) proberen de Europese markt verder te veroveren. Geen twijfel dat dat lukt.

Beeld: Carol Malony Signature (S/S 2010)


carol malony