• Home
  • V1
  • Leads
  • Castelijn & Beerens viert 65-jarig bestaan

Castelijn & Beerens viert 65-jarig bestaan

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

We schrijven 1945. In dat jaar begonnen stikmeester Walter Castelijn en leerstanser Marinus Beerens samen een bedrijf. De producten die ze maakten: riemen, handtassen, diplomatenmappen en schooltassen. Van de

restanten van het leer maakten ze horlogeriempjes en portemonnees. Inmiddels is het 65 jaar later en verkoopt het merk Castelijn & Beerens (C&B) jaarlijks 200.000 portemonnees.

Het meest beroemde product van Castelijn & Beerens is waarschijnlijk de Porto Quick; een portemonnee met een magnetisch vakje dat munten kon vasthouden. Eind jaren 60 oogstte het bedrijf in Nederland daarmee groot succes; “Voor dat product heeft het bedrijf zelfs nog een STER-reclame gemaakt op televisie,” vertelt Babette Beerens die samen met haar broer Martijn Beerens deel uitmaakt van de derde generatie die tegenwoordig werkzaam is voor het familiebedrijf. De tweede generatie is eveneens nog actief binnen het bedrijf; voornamelijk op adviserend gebied en dagelijkse leiding.

Die

tweede generatie –die bestond uit de heer Smit en de heer Beerens- zorgde ervoor dat de productie van het bedrijf uitgroeide. Sinds de jaren 70 verkoopt het merk ook in het buitenland. Vooral in Scandinavië spreekt het no-nonsense design aan. De productie van de lederwaren vond nog lange tijd plaats in Nederland. Pas in 2002 werd de volledige afdeling productie verplaatst naar het Verre Oosten. De reden dat het bedrijf zo lang vasthield aan zijn eigen productielijn was dat het efficiënt kon produceren en dat het de afdeling op een natuurlijke manier wilde opheffen. Uiteindelijk is de afdeling nog steeds onderdeel van het bedrijf, al worden er tegenwoordig nog voornamelijk samples gemaakt en reparaties uitgevoerd.

Door de jaren heen is de kennis van leerselectie, modelleren en productkwaliteit overgedragen van generatie op generatie. De nieuwe generatie probeert die traditie in ere te houden door zich zo goed mogelijk te scholen op het gebied van productie. “Ik wil toch het ambacht onder de knie krijgen,” legt Babette Beerens uit. “Technische kennis blijft belangrijk, ook al is het maar om te beoordelen of producten goed zijn gemaakt.”

De Porto Quick is inmiddels niet meer in productie; toen de samenstelling van de munten veranderde, werkte het principe niet meer. Het succes van de Porto Quick had toen echter al een belangrijke bijdrage geleverd aan de naamsbekendheid van Castelijn & Beerens.

Daarbij zorgde de portemonnee ervoor dat de productcategorie ‘klein lederwaren’ verder tot wasdom kwam. Het bedrijf breidde die categorie uit met portefeuilles, riemen, sleuteletuis en agenda’s.

De basiscollectie die C&B uitbrengt is nog altijd vrij tijdloos. Maar sinds de nieuwe generatie Beerens zijn intrede deed in het bedrijf zijn aan het assortiment meer modisch getinte collecties aan toegevoegd voor dames. Elk najaar komt het bedrijf met een tassenlijn voor dames die is uitgevoerd in de belangrijkste modekleuren en die ook wat betreft ontwerp wat meer opvallen. In aanvulling daarop komt er elk voorjaar een lijn uit van klein lederwaren voor dames. In totaal brengt C&B elk jaar 15 lijnen uit. Speciaal voor het 65-jarig bestaan ontwikkelde C&B dit jaar jubileumproducten: een uitgebreide ritsbeurs voor dames en voor heren een stijlvolle zakportefeuille. Castelijn & Beerens won eind 2009 De Gouden Koe, een onderscheiding die elk jaar wordt uitgereikt aan een persoon of onderneming die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de schoen- en lederindustrie.

Castelijn & Beerens
castelijn en beerens
C&B