‘Catalogus goed voor webwinkels’
bezig met laden...
Volgens
Neckermann, het Duitse postorderbedrijf dat onlangs uitstel van betaling aanvroeg, kondigde in april dit jaar juist aan om de papieren catalogus af te schaffen. Paul Moers, oprichter van merkadviesbureau Strategic Marketing Services, liet toen weten aan FashionUnited dat dit plan te laat kwam. “Neckermann is te lang blijven hangen in hun ouderwetse, analoge wereld. Vijf jaar geleden hadden ze de opkomst van e-commerce allang aan moeten zien komen door de aanwas van internetbedrijven als Amazon en Ebay. Neckermann heeft zijn kans pas veel te laat gegrepen en dat is het management volledig aan te rekenen. Ze zijn niet wakker geweest,” aldus de retailexpert.
Het Zwolse Wehkamp.nl besloot in 2005 al om de papieren catalogus vaarwel te zeggen. In 2009 stopte Otto in Nederland met het versturen van het dikke boek vol modefoto’s. In thuisland Duitsland wordt sinds afgelopen zomer minder aandacht een de catalogus besteed, en wordt er geïnvesteerd
in e- en m-commerce.
Opvallend: relatief nieuwe online spelers, investeerden juist in papier. Zoals Zalando. De Duitse webwinkel introduceerde vorig jaar een magazine, dat per post of met een Zalando doos naar de klanten wordt verstuurd. De gids moet met ’style guides’ met trends, interviews en columns, meer zijn dan enkel een catalogus.
H&M lanceerde in 2007 een fysieke catalogus. Het boekwerk kan via de website van de Zweedse modeketen worden besteld. Consumenten die op de nieuwsbrief van de webwinkel zijn geabonneerd, krijgen de catalogus automatisch thuisgestuurd. Woordvoerster Elke Kieft: “Mensen houden er nog steeds van om op de bank met een kopje thee een bestelling te doen.”