• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Catalogus goed voor webwinkels’

‘Catalogus goed voor webwinkels’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Terwijl traditionele postorderbedrijven als Wehkamp, Otto en Neckermann besluiten om de catalogus de deur uit te doen en enkel nog te focussen op de online-afzetmarkt, blijkt uit onderzoek van het Duitse E-commerce Center Handel dat webwinkels

met een fysieke catalogus beter scoren dan webwinkels die alleen online actief zijn. “De catalogus moet als katalysator voor online aankopen niet worden onderschat,” zegt Kai Hudetz, woordvoerder voor het onderzoek.

Volgens

het onderzoek – een steekproef in de vorm van een maandelijkse enquête onder Duitse online retailers – lieten pure online players in februari dit jaar al een omzetdaling zien. De meerderheid van de multi channel bedrijven echter, boekte in het gehele eerste kwartaal een verbetering van de verkoop via internet. De catalogus zou voor online retailers zelfs de omzet het meeste kunnen stuwen.

Neckermann, het Duitse postorderbedrijf dat onlangs uitstel van betaling aanvroeg, kondigde in april dit jaar juist aan om de papieren catalogus af te schaffen. Paul Moers, oprichter van merkadviesbureau Strategic Marketing Services, liet toen weten aan FashionUnited dat dit plan te laat kwam. “Neckermann is te lang blijven hangen in hun ouderwetse, analoge wereld. Vijf jaar geleden hadden ze de opkomst van e-commerce allang aan moeten zien komen door de aanwas van internetbedrijven als Amazon en Ebay. Neckermann heeft zijn kans pas veel te laat gegrepen en dat is het management volledig aan te rekenen. Ze zijn niet wakker geweest,” aldus de retailexpert.

Het Zwolse Wehkamp.nl besloot in 2005 al om de papieren catalogus vaarwel te zeggen. In 2009 stopte Otto in Nederland met het versturen van het dikke boek vol modefoto’s. In thuisland Duitsland wordt sinds afgelopen zomer minder aandacht een de catalogus besteed, en wordt er geïnvesteerd
in e- en m-commerce.

Opvallend: relatief nieuwe online spelers, investeerden juist in papier. Zoals Zalando. De Duitse webwinkel introduceerde vorig jaar een magazine, dat per post of met een Zalando doos naar de klanten wordt verstuurd. De gids moet met ’style guides’ met trends, interviews en columns, meer zijn dan enkel een catalogus.

H&M lanceerde in 2007 een fysieke catalogus. Het boekwerk kan via de website van de Zweedse modeketen worden besteld. Consumenten die op de nieuwsbrief van de webwinkel zijn geabonneerd, krijgen de catalogus automatisch thuisgestuurd. Woordvoerster Elke Kieft: “Mensen houden er nog steeds van om op de bank met een kopje thee een bestelling te doen.”

catalogus
E-commerce Center Handel
Neckermann