CBS: Steeds meer senioren shoppen online

Ouderen zijn de afgelopen jaren steeds meer online gaan shoppen, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Was in 2005 nog maar 16 procent van de 65- tot 75-jarigen actief als online shopper, in 2011 is dat percentage

gestegen naar 27 procent. Met name webwinkels die kleding en sportartikelen verkopen, zijn populair onder senioren.

DCBS: Steeds meer senioren shoppen onlinee oorzaak van de stijging? Steeds meer ouderen hebben toegang tot internet. In 2005 kon nog maar 41 procent van de 65-plussers op internet, nu is dat 75 procent. Daarmee heeft Nederland samen met Luxemburg en Zweden het hoogste aandeel oudere internetters.

Doorduyn Seniorenmode in Bodegraven was in 2007 met een online filiaal een van de eerste webwinkels voor senioren. Lenie Doorduyn, mede-eigenaresse van het modebedrijf, besloot om een webwinkel te openen vanwege het grote aantal klanten dat telefonisch bestellingen plaatste. “De webshop zagen we als een verlengstuk van het telefonisch bestellen. Hoewel er toentertijd nog niet veel vraag was naar online winkels voor senioren, wilden we op de toekomst vooruit lopen. De afgelopen jaren is dat veranderd. We zien een grote stijging in het aantal bestellingen,” aldus Lenie en Arie Doorduyn.

Ook Jeroen Voortman, mede-eigenaar van seniorenwebshop Lancomode, merkt veel van de toename van het aantal online shoppende ouderen. Het modebedrijf begon in 2007 een website om online aanwezig te zijn. Daarna is Lancomode ook langzaam online gaan verkopen. “Met name dit jaar was er een behoorlijke stijging in het aantal bestellingen zichtbaar. In het eerste jaar kregen we sporadisch bestellingen, maar inmiddels zijn dat er zo’n tien à vijftien per maand. In de maanden maart en september, wanneer we nieuwe collecties online zetten, ligt dat aantal hoger,” aldus Voortman.

Om als webshop 65-plussers aan te trekken, heeft Voortman zijn webwinkel extra gebruiksvriendelijk gemaakt. “Onze webshop is heel simpel in gedeeld op categorieën. Het is van belang dat alles duidelijk is; de webshop moet niet te ingewikkeld zijn. Daarom hebben we een knop op de webshop, waarmee senioren gemakkelijk het lettertype groter of kleiner kunnen maken. Om het hen makkelijker te maken, kunnen consumenten ook nog steeds via de telefoon bij ons bestellen.” Ook voor Doorduyn was gebruiksvriendelijkheid het uitgangspunt voor de lay-out van Seniorenmode.nl. “Juist met deze doelgroep moet je daar aandacht aan besteden,” vindt de firma Doorduyn.

Op dit moment doen met name de rolstoelcape en herenpantalon met elastiek het goed op Seniorenmode.nl. Bij Lancomode zijn blouses, rokken en pantalons erg populair. Maar toch meent Voortman dat niet alle online bestellingen daadwerkelijk door senioren geplaatst worden. “We merken dat de kinderen vaak de bestellingen doen. Of ze dan samen met hun ouders achter de computer gaan zitten of kinderen iets voor hen uitzoeken, weten we niet.”

Foto: Fashion Plus Seniorenmode