CBW-Mitex: 2011 slecht jaar voor modebranche
bezig met laden...
In
Ook in de herenmode vielen klappen. Was dit in 2010 nog de enige sector waar een kleine plus kon worden genoteerd van 0,7 procent, 2011 werd afgesloten met een min van 3,7 procent. Volgens Arnoldy is de herenmode wat stabieler dan de damesmode, maar hebben beide sectoren te leiden onder het weer. Eerst een koude, natte zomer en toen in oktober 2011 de temperatuur onverwacht omhoog schoot, hing de winterkleding in de schappen. Arnoldy: "Veel ondernemers hadden ingezet op een forse verkoop van jassen na twee koude winters, maar maakte daarmee een verkeerde inschatting." Zij voegt daaraan toe dat het inkoopritme hierdoor is verstoord. De retailer moet immers wel zijn verplichtingen aan de leverancier voldoen. Toen de winterkleding niet verkocht, ging die in de uitverkoop met als onbedoeld gevolg dat de consument op zijn beurt weer meer geneigd raakt zijn aankopen uit te stellen tot de volgende sale.
Hoewel de omzetmin in de schoenenbranche over het hele jaar genomen minder groot was dan in de bovenmodesector, waarschuwt branchemanager Dave Quadvlieg schoenretailers ervoor de situatie te bagatelliseren. "De gedachte kan nu gaan leven dat het allemaal wel meevalt, maar daar is geen sprake van. De schoenenretail werd het afgelopen jaar geconfronteerd met een explosie aan marketingactiviteiten van schoenenwebshops." Volgens de branchemanager is de traditioneel ingestelde schoenenwinkel nauwelijks opgewassen tegen het geweld van online spelers zoals Zalando en Omoda. Quadvlieg: "In de schoenenbranche leeft nog steeds de gedachte dat consumenten schoenen eerst in de winkel willen passen, maar dat is achterhaald."
Volgens CBW-Mitex is de economische situatie zo onzeker dat de brancheorganisatie geen voorspelling kan doen voor het lopende jaar. "Het gros van de ondernemers zal dit jaar zijn uiterste best moeten doen om het hoofd boven water te houden," zegt CBW-Mitex directeur Jan Dirk van der Zee. De brancheorganisatie bestempelt 2012 daarom als een 'transformatiejaar'. "Een jaar van kansen en voor echt ouderwets ondernemerschap." Vernieuwend ondernemerschap welteverstaan, want "het wordt nooit meer zoals vroeger". Van der Zee pleit voor actief ondernemerschap, "je moet in je winkel zijn" en "daar regelmatig een feestje bouwen". "Zorg dat je online vindbaar bent", het meerendeel van de aankoopbeslissingen wordt immers online genomen en "investeer in je medewerkers". Van der Zee: "Wij denken dat modeondernemers zo de schade in 2012 binnen de perken kunnen houden."
De brancheorganisatie wil ondernemers de helpende hand bieden met workshops en lokale bijeenkomsten in samenwerking met de Kamer van Koophandel en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.