Om ondernemers te helpen in te spelen op de toekomstverwachting presenteerde brancheorganisatie CBW-Mitex donderdag zijn plannen voor 2011 op basis van het rapport Retail 2020 Re’structure. Voorzitter Jan Meerman: “In de toekomst isretailen niet meer wat het was. Het retaillandschap verandert, de spelregels worden aangepast. Sommige MKB’ers denken dat meedoen niet voor hen is weggelegd, maar dat is niet waar. Het kan wél.”
De binnensteden zullen de komende tien jaar fors inkrimpen, omdat een derde van het aantal winkels zal verdwijnen, zo luidt de alarmerende uitkomst van Retail 2020 Re’structure, het rapport dat onderzoeksbureau Q&A schreef in opdracht van CBW-Mitex en het HBD. Andere verwachtingen: Het aantal klanten neemt af, ook bij grote ketens. De omzet in de branche zal nauwelijks tot niet groeien, terwijl de prijzen stijgen. En de rol die internet speelt in de detailhandel groeit verder. “Vaak zeggen ondernemers: ‘dat weten we allang’ maar vervolgens gebeurt er niets,” zegt Marcel Evers, manager Leden & Advies bij CBW-Mitex. “Wij willen ondernemers stimuleren om er toch echt mee aan de slag te gaan.”
Het rapport 'Retail 2020 Re'structure' werd eind 2010 gepresenteerd in Apeldoorn. Sindsdien wisten veel ondernemers de ondernemersvereniging al te vinden met hun vragen, vertelt Paul te Grotenhuis: “Er is grote behoefte aan het antwoord op de vraag ‘Hoe moeten we ermee om gaan?’ Als brancheorganisatie doen we ons best die vragen te beantwoorden.” Een voorbeeld: op een seminar over social media kwamen 350 deelnemers af. Te Grotenhuis: “Dat is veel als je bedenkt dat er voor een bijeenkomst over inkoop soms maar 20 geïnteresseerden zijn.”
I
n het rapport wijst Q&A verschillende oorzaken aan waardoor de spelregels van de markt veranderen, samen te vatten onder de 5 b’s: Bevolking, Bereik, Besteding, Bronnen en Bewinkeling. Oftewel; Vergrijzing, de opmars van mobiel internet en apps. Teruglopende bestedingen; waardoor de ‘P’ van prijs terug is. Het groeiende milieubewustzijn onder consumenten, dat consuminderen tot gevolg heeft. En tot slot: er zijn de laatste jaren te veel winkels bijgebouwd. Verder stelt het rapport 10 trends vast waarmee de samenleving te maken krijgt. Op het gebied van consumenten krijgen retailers te maken met de
Digitale Superconsument, die alle beschikbare bronnen gebruikt om aan relevante informatie te komen en die prijs- en productbewust is. Daarmee hangt samen de trend
Transparantie waarbij klanten zowel vragen om bewustzijn als om openheid.
Consuminderen komt voort uit de bewustwording dat er een grens is aan de financiële mogelijkheden. Ook belangrijk: de
Individualisering wat zoveel betekent als dat klanten niet behandeld wensen te worden als groep maar als individuen. Glocalisering betekent voorts dat de detailhandel zowel oog moet hebben voor wat er wereldwijd gebeurt als voor de lokale behoeften van de markt. En
het einde van de piramide houdt in dat de grootste klantengroep de komende decennia bestaat uit de nieuwe ouderen. Dat internet een grote invloed heeft als verkoopkanaal komt naar voren in de trend
Cross channel commerce. De trend
Prioritijd stelt dat klanten weinig tijd hebben, waardoor ze op internet kopen, maar tegelijkertijd soms in zijn voor een winkelbelevenis. Retailers zouden de mogelijkheid moeten bieden voor zowel funshopping als runshopping. Op het gebied van bestedingen is er de trend van
Het nieuwe midden. Onder invloed van grote ketens als H&M zijn de prijzen in het middensegment onder druk komen te staan. En tot slot de trend
nieuwe markten volgens welke de focus de komende jaren zal komen te liggen
op expansie naar groeimarkten als Brazilië, India en China.
Om ondernemers te helpen bij het vinden van hun antwoord op de veranderingen, organiseert CBW-Mitex voor komend jaar workshops, cursussen, trainingen, masterclasses en discussiegroepen, gegeven door deskundigen. Zo zal Frank Quix van Q&A de kennis vertalen naar mogelijke oplossingen voor retailers. Lectric geeft allerlei op retail gerichte trainingen op het gebied van internet en social media. Ook is er een workshop van Marius Rovers en Chantal Riedeman over het realiseren van prioriteiten en staan er cursussen op het programma over het spel op de winkelvloer en Visual Merchandising. Op 16 mei houdt CBW-Mitex een themadag over hoe de online consument de retailrol overneemt.