CBW-Mitex: 'Klantenbinding dempt druk op omzet'
bezig met laden...
De mode- en schoenenwinkels sloten het jaar af met een omzetdaling. In de modebranche leverde baby- en kindermode met een eindresultaat van -2,1 procent het minste in. Ook in de schoenenretail bleven de omzetten in het kindersegment het best op peil. De verkoop daarvan liep met 2,4 procent terug, terwijl de omzet van dames- als van herenschoenen daalde met 4,7 procent. De schoenenverkoop liep in totaal 4,4 procent terug vergeleken met 2008.
De beste omzetmaanden voor winkels waren de traditionele uitverkoopmaanden januari en juli. De verkoop van de nieuwe collecties kwam zowel in het zomer- als in het winterseizoen maar moeizaam op gang. Februari, maart, augustus en september zijn bedrijfseconomisch gezien belangrijke maanden, maar toen bleef de omzetontwikkeling juist achter. Pas in april en oktober gaf de consument meer uit aan kleding- en schoenen. Dat leidde tot omzetplussen ten opzichte van dezelfde maanden in 2008.
In 2009 daalde de omzet vooral bij winkels in de grote steden. In plaatsen met minder dan 35.000 inwoners viel de omzetdaling mee, volgens de ondernemersorganisatie waarschijnlijk dankzij de band die ondernemers in deze plaatsen kunnen onderhouden met hun lokale klantenkring. Een derde van de mode-ondernemers realiseerde toch nog een hogere omzet dan in 2008. Binnen baby- en kindermode zette bijna de helft van de ondernemers betere resultaten neer. Het merendeel van de ondernemers verloor echter tot 10 procent omzet.
Door onder meer de omzetdaling in 2009 realiseerden mode- en schoenenwinkels sinds 2004 slechts een omzetstijging van gemiddeld 2,7 procent (mode) en 3,2 procent (schoenen). De koopkracht steeg in diezelfde periode met 9,1 procent. Dat betekent dat de omzetten in mode- en schoenenwinkels de afgelopen vijf jaar dus achter bleven bij de toegenomen bestedingsmogelijkheden van consumenten. De mode bestedingen via webwinkelverkoop zijn in deze vergelijking echter niet meegenomen.