Celebs overtuigen Nederlanders van mode uit VS
bezig met laden...
Vanaf
DayandBeyond.com verkoopt A-merken uit New York en Los Angeles die celebrities dragen
Ze voelde zich meteen welkom in Amsterdam, vertelt Erinc Bahceci. Ze is geboren en getogen in Istanboel, maar verruilde op haar twintigste Turkije voor New York. In de states werkte ze veertien jaar lang in de modeindustrie. Ze managede boetieks en warenhuizen als Nordstrom en Bloomingdales. "Bij de merken die we inkochten kenden ze me door en door. Na de inkoopsessies hoorde ik geregeld: Dit past zo goed bij je, you should buy this for yourself." Rengenhart werkte sinds 2007 voor het Chinese sportmodeconcern Li-Ning. Het duo wilde hun passie voor mode samenbrengen. Maar hoe?"Franks vrienden zeiden: 'Wat zie je er mooi uit, waar heb je die kleding gekocht?' Ik antwoordde altijd dat het uit Amerika kwam en dat iedereen online kleding kan kopen uit de Verenigde Staten. Maar Nederlandse consumenten denken dat het heel lang gaat duren, dat het duur is, dat ze veel belasting moeten betalen. Dat bracht ons op een idee. Waarom zouden wij die merken niet naar Nederland halen," vertelt Bahceci.
Het
Het duurde bijna twee jaar voordat Rengenhart en Bahceci het concept en businessplan klaar hadden. Vier maanden geleden, midden in de zomer, ging DayandBeyond.com live. Op de website is damesmode van merken als Rails, Krisa en Leigh & Luca te vinden. Prijzen liggen rond de 80 tot 250 euro. 'City chique' noemt Bahceci de stijl. "Voor zelfverzekerde vrouwen die er altijd goed uit willen zien, dag en nacht, op reis, op het werk, and beyond. We hebben veel onderzoek gedaan, zelfs op straat vrouwen aangesproken, maar het blijft altijd een spannend natuurlijk, je weet niet of het echt werkt," zegt Bahceci.
Hoewel de ondernemers besloten om zich voorlopig op de Nederlandse markt te richten - Rengenhart: "Maar we hebben wel een internationale look, zodat we later kunnen expanderen" - kwamen de eerste klanten uit Groot-Brittannië. "En zelfs uit Zuid-Korea. In die landen zijn consumenten bewuster van celebrities en de Amerikaanse labels zijn daar al bekender." Inmiddels worden per dag meerdere pakketten verstuurd met UPS. Hoeveel bezoekers de modewebshop heeft en hoeveel er precies verkocht wordt, houdt Rengenhart liever voor zichzelf.
Webshop DayandBeyond opent pop-up store in Amsterdam
Om DayandBeyond.com bekender te maken bij het Nederlandse publiek organiseerden Rengenhart en Bahceci onlangs een event in het Amsterdamse café Bar Italia. De ondernemers verlaagden de prijzen van de kledingstukken speciaal voor het vier uur durende evenement, zodat consumenten kennis zouden kunnen maken met de voor hen onbekende, Amerikaanse merken, zonder dat ze zich geremd voelden door het prijskaartje. Het event was zo´n succes dat het koppel tot eind december een pop-store heeft geopend aan de Prinsengracht. Rengenhart: "We zeiden zelfs: het gaat zo goed, zullen we een eigen winkel openen? Maar nee, we willen flexibel blijven." Bahceci: "We willen wel on the road met de tijdelijke winkel. Naar Den Haag, Rotterdam en daarna Antwerpen."De ambities zijn groot. "We willen eerst een grotere naamsbekendheid en loyaliteit van klanten. En we hopen meer te leren over het leven van vrouwen. Daarom is de pop-up store ook zo fijn. Al mail ik ook wel eens klanten: Vind je je nieuwe top leuk? Ik was helemaal opgelucht toen een consument terugmailde: 'I love it!," babbelt Bahceci. Als de doelen zijn bereikt moet het assortiment uitbreiden, met meer merken - "We willen ook bekendere merken gaan verkopen zoals Marc Jacobs" - en ook mannenkleding. "We willen telkens meer en meer. Door mijn tijd in New York ben ik heel competitief." Rengenhart: "Dat is ook goed, zo blijf je scherp als ondernemers."