• Home
  • V1
  • Leads
  • CEO Abercrombie in gesprek met actievoerder

CEO Abercrombie in gesprek met actievoerder

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Mike Jeffries, CEO van Abercrombie & Fitch (A&F), heeft de achttienjarige Benjamin O’Keefe op het hoofdkantoor uitgenodigd. O’Keefe zamelde zeventigduizend handtekeningen in als reactie op de uitspraak van Jeffries dat de kleding

van A&F alleen voor knappe en coole mensen is bedoeld en dat A&F daarom alleen kleding tot maat L verkoopt.

De uitspraak
van Jeffries dateert overigens al van 2006, maar pas onlangs ging zijn citaat een eigen leven leiden toen het via social media kanalen razendsnel over de wereld werd verspreid. Het leverde een storm van reacties en protesten op. Volgens het Amerikaanse zakenblad Forbes wil Jeffries met O’Keefe praten over hoe het merk toch aan de wensen van ‘volslanke’ consumenten tegemoet kan komen.

O’Keefe heeft een eetstoornis gehad en lijdt aan depressies. Volgens hem komt dat door bedrijven als A&F die hun kleding exclusief aan mooie en dunne mensen voorbehouden. Hij zegt: “Als mensen samenkomen om hun stem te laten horen, dan kun je dingen veranderen. Toen ik vorige week het telefoontje kreeg van A&F wist ik dat dit het moment was waar ik en 65.000 andere mensen op hadden zitten wachten. Na de overweldigende stroom reacties uit de hele wereld en de toegenomen druk van mij en de National Eating Disorder Association, heeft de A&F-directie eindelijk toegezegd om het gesprek met ons aan te gaan. Hopelijk kunnen we ervoor zorgen dat er aan de discriminatie van dikke mensen door kledingmerken als A&F een einde komt. De boodschap is duidelijk: A&F moet mensen van alle leeftijden in hun winkels verwelkomen. Ook verwacht ik een officieel excuses voor alle pijnlijke uitspraken die in het verleden zijn gedaan.”

Jeffries heeft intussen inderdaad zijn excuses aangeboden. “Terwijl ik vind dat mijn zeven jaar oude uitspraak volledig uit zijn verband is gerukt, wil ik toch mijn oprechte excuses aanbieden voor het feit dat mijn woordkeuze blijkbaar op zo’n manier is geïnterpreteerd dat men er last van heeft gehad. A&F is een ambitieus merk dat, net als andere ambitieuze merken, de marketing afstemt op een bepaalde doelgroep. Echter, we geven om de maatschappij en hebben respect voor iedereen die daar deel van uitmaakt.”
A&F
Abercrombie
Abercrombie & Fitch
Mike Jeffries