CEO H&M krijgt prijs voor inzet humane economie
bezig met laden...
"Ik zie deze prijs als een erkenning voor al onze inspanningen bij H&M, om de branche duurzamer te maken," zegt Persson in een reactie. "We zien dat duurzaamheid belangrijk is voor zowel onze klanten als onze medewerkers, dus gebruiken we onze invloed om sociale kwesties en milieuproblemen aan te kaarten en op te lossen. Als consumenten winkelen bij H&M, kunnen ze erop vertrouwen dat ze kopen van een bedrijf dat zijn verantwoordelijkheid neemt."
'Karl-Johan Persson heeft de kans de industrie te veranderen'
Volgens de jury van de prijs staat Persson aan het hoofd van een bedrijf dat zo groot is in de mode-industrie, dat de CEO echt de kans heeft om de branche te veranderen. "En dat is precies wat hij doet," aldus het juryrapport. Het panel is van mening dat Persson de minimumlonen en arbeidsomstandigheden - door middel van actieve invloed en gesprekken met overheden - in ontwikkelingslanden verbetert. Ook hebben duurzaamheidsdoelstellingen geleid tot een reeks initiatieven, zoals de recycling van kleding in 54 landen.
"We willen Karl-Johan Persson belonen voor zijn werk en de initiatieven op het gebied van duurzaamheid, alsmede de controversiële kwestie met betrekking tot de arbeidsomstandigheden in de textielindustrie," zegt Sara Öhrvall, voorzitter van de jury van de Pontus Schultz prijs. Öhrvall noemt de winnaar van dit jaar een man met moed, transparantie en met oprechte, persoonlijke inzet.
Persson is de kleinzoon van Erling Persson, de oprichter van H&M. Sinds 2009 is Karl-Johan Persson CEO van de Zweedse modeketen. Hij is tevens algemeen directeur, wat inhoudt dat hij zich bezig houdt met het aannamen van senior executives, prijsstrategie, omzet en winstgevendheid.