• Home
  • V1
  • Leads
  • CFO Blue Blood International: ‘Eerst rust creëren’

CFO Blue Blood International: ‘Eerst rust creëren’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Onlangs werd bekend dat William Koolen, Joost van Leeuwen en Jaap van Treijen, eigenaren van distributiebedrijf Urban Trends Trading B.V., het Nederlandse label Blue Blood in november hebben overgenomen. Blue Blood maakte eerder dit jaar na

faillissement een doorstart; toen werd het populaire label gered door oorspronkelijk mede-eigenaar Ton van Dam. FashionUnited sprak CFO van het nieuwe Blue Blood, Joost van Leeuwen.

FashionUnited: “Hoe zit het precies met de overname van Blue Blood? Heeft Urban Trends een gedeelte overgenomen van Ton van Dam en oprichter van Blue Blood, Steve te Pas, of het hele bedrijf?”

Van Leeuwen: “Steve te Pas en Ton van Dam blijven eigenaar van de merknaam BlueBlood en hebben een licentieovereenkomst gesloten met de eigenaren van Urban Trends. Het bedrijf Blue Blood heeft een doorstart gemaakt waarbij groothandel- en winkelactiviteiten zijn overgenomen door de nieuwe licentiehouder. Het nieuwe bedrijf heet Blue Blood International en zal zorgdragen voor de design, verkoop, marketing & pr, productie en logistiek van Blue Blood Nederland.”

FU: “Waarom hebben Van Dam/Te Pas het alweer zo snel verkocht?”

VL: “Steve te Pas wilde zich puur op de creatieve kant concentreren. Door de deal die we nu hebben gemaakt kan dat. Rust om met een partner te werken die uit de business komt en het klappen van de zweep kent is essentieel voor een goede basis. Wij kenden elkaar al vanaf de eerste week dat Te Pas Moshi Moshi (zijn bedrijf waarmee hij ook Blue Blood oprichtte) begon, in 1997. De basis om snel te schakelen was er. Vanaf de dag van het uitgesproken faillissement tot en met de doorstart drie dagen later waren alle partijen al betrokken bij Blue Blood. Door snel te schakelen is er geen schade ontstaan aan het merk. Hier plukken wij nu de vruchten van. De leveringen voor SS2010 komen op tijd, de collectie voor AW2010 wordt op tijd gepresenteerd op Bread&Butter en de Modefabriek en gelukkig heeft de consument niks gemerkt van het faillissement.

FU: “Is het toch niet gek om een bedrijf dat niet zo lang geleden nog ‘failliet’ was te kopen?

VL: “Het bedrijf was al doorgestart. De eigenaren van Urban Trends hadden al eerder geboden op de activiteiten van Blue Blood en zijn blij dat ze uiteindelijk ook de licentiehouder zijn geworden van het merk Blue Blood.”

FU: “Waarom wilden jullie het zo graag hebben?”

VL: “Omdat Blue Blood een ijzersterke, wereldwijde naam heeft opgebouwd en mag worden gerekend onder de industry leaders in zijn segment.”

FU: “Hoe is de verdeling nu?”

VL: “De kracht van Blue Blood op het gebied van design, marketing en sales zullen worden gecontinueerd en uitgebouwd. Daarnaast zal een betere structuur en ondersteuning van de backoffice van Urban Trends zorgen voor een stevige basis. Te Pas zal de design, marketing & PR blijven managen en Urban Trends zal al zijn expertise inzetten om Blue Blood een stabiele plek te geven op de wereldmarkt.”

FU: “Hebben jullie nieuwe plannen?”

VL: “We hebben veel plannen, maar willen voornamelijk eerst rust creëren. Voor Nederland zijn er inmiddels twee vertegenwoordigers aangenomen die de eerste week van januari zullen starten. Buiten Nederland zal hard worden gewerkt aan de uitbreiding van de sales force om Blue Blood ook internationaal op de kaart te zetten.”

De oorspronkelijke ontwerp-, marketing- en PR-teams en oprichter en creatief directeur van Blue Blood Te Pas blijven vanuit Amsterdam opereren. Daar opende Blue Blood onlangs een nieuw hoofdkantoor, aan het Koningsplein. Ook de showroom blijft in Amsterdam. Echter, het logistieke proces, de financiën en het all-over management zullen worden bestuurd vanuit Utrecht, alwaar het hoofdkantoor van Urban Trends Trading B.V. is gevestigd.

De Blue Blood-winkels in the P.C. Hooftstraat en the Cornelis Schuytstraat in Amsterdam gaan verder onder de naam ‘Blue Blood Retail B.V’. Deze winkels zullen worden bestuurd vanuit Amsterdam. Het administratieve en logistieke proces van deze winkels, evenals het algemene management, zullen worden georganiseerd vanuit zusteronderneming van Urban Trends, Front Runner (eveneens gedeeltelijk van Jaap van Treijen) in Nieuwegein.

De voormalige Blue-Bloodwinkels in de Prinsenstraat en in Batavia Stad zijn gesloten. De toekomst van de winkel in Laren is nog onzeker.

Urban Trends Trading B.V. werd in 1999 opgericht en is distributeur van labels Karl Kani, Kani Ladies, Pelle Pelle, Pelle Pelle Ladies, Tribal, Vokál, Cross Colours, Djinns, Goldspun, Godspeed, Antik Denim, Taverniti So, Dangered en nu dus Blue Blood.

Blue Blood
urban trends