• Home
  • V1
  • Leads
  • Charles Vögele worstelt met voorzichtige consumenten

Charles Vögele worstelt met voorzichtige consumenten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De Zwitserse Charles Vögele Group worstelt met voorzichtige consumenten in eigen land en de rest van Europa. Het retailconcern dat 810 modewinkels opereert in 10 landen heeft in de eerste 6 maanden van dit jaar een netto verlies geboekt van 54 miljoen

Zwitserse frank (44,9 miljoen euro) als gevolg van laag consumentenvertrouwen en een vervroegde uitverkoop. In België en Nederland doet Charles Vögele het goed, hier werd het afgelopen jaar de meeste omzetgroei geboekt. De cash-flow positie van het bedrijf is ook opvallend verbeterd; van -60 miljoen in de eerste helft van 2011 naar +11 miljoen dit jaar.

De

totaalomzet daalde met 7 procent naar 487 miljoen Zwitserse frank (405,4 miljoen euro). Vögele wijt het omzetverlies voor een deel aan het effect van de wisselkoersen en de opvallend slechte positie van de euro in het eerste kwartaal van dit jaar. Zonder dat effect zou de omzet in de eerste helft van 2012 met 4 procent zijn teruggelopen. Maar volgens CEO Frank Beeck, die nu bijna een jaar aan het roer staat, laat ook het lage consumentenvertrouwen, met name in eigen land, zich voelen. Het concern laat weten dat de markt voor bovenmode in Zwitserland het afgelopen half jaar is gekrompen. Mensen geven niet alleen minder geld uit aan kleding, ze gaan ook steeds vaker de grens over om te shoppen omdat het elders in Europa goedkoper is.

In Zwitserland daalde de omzet van het Vögele-concern met 7 procent. In Duitsland, de tweede belangrijkste markt, daalde de omzet met 2 procent. Oost-Europa blijft een uitdaging; in Polen, Slovenië en Oostenrijk ging de omzet omlaag. Alleen in Hongarije kon Charles Vögele de inkomsten in de eerste zes maanden consolideren. In België en Nederland werd een reële (like-for-like) omzetgroei geboekt van 5 procent.

"Charles Vögele lijdt onder de onzekerheid bij consumenten en de terughoudendheid ten opzichte van de kledingindustrie in het algemeen. Na een opvallende slechte april-maand met erg weinig winkelbezoek, hebben we de zomeruitverkoop fors vervroegd. Maar dit had weer gevolgen voor de winstgevendheid," zegt Beeck. Als gevolg van afprijzingen en andere prijsaanpassingen die noodzakelijk waren vanwege de schommelende wisselkoersen is de bruto winstmarge gedaald van 63,5 procent naar 59 procent.

De ingrijpende reorganisatie die het concern vorig jaar heeft ingezet werpt vruchten af. De operationele kosten zijn fors omlaag gegaan en de logistiek is verbeterd. Daardoor is het operationeel verlies (EBIT) teruggebracht tot 48 miljoen Zwitserse frank (39,6 miljoen euro) tegen een verlies van 60 miljoen frank (49,9 miljoen
euro) in de eerste helft van 2011.

charels voegele
Charles Vogele