Charles Vögele worstelt met voorzichtige consumenten
bezig met laden...
De
In Zwitserland daalde de omzet van het Vögele-concern met 7 procent. In Duitsland, de tweede belangrijkste markt, daalde de omzet met 2 procent. Oost-Europa blijft een uitdaging; in Polen, Slovenië en Oostenrijk ging de omzet omlaag. Alleen in Hongarije kon Charles Vögele de inkomsten in de eerste zes maanden consolideren. In België en Nederland werd een reële (like-for-like) omzetgroei geboekt van 5 procent.
"Charles Vögele lijdt onder de onzekerheid bij consumenten en de terughoudendheid ten opzichte van de kledingindustrie in het algemeen. Na een opvallende slechte april-maand met erg weinig winkelbezoek, hebben we de zomeruitverkoop fors vervroegd. Maar dit had weer gevolgen voor de winstgevendheid," zegt Beeck. Als gevolg van afprijzingen en andere prijsaanpassingen die noodzakelijk waren vanwege de schommelende wisselkoersen is de bruto winstmarge gedaald van 63,5 procent naar 59 procent.
De ingrijpende reorganisatie die het concern vorig jaar heeft ingezet werpt vruchten af. De operationele kosten zijn fors omlaag gegaan en de logistiek is verbeterd. Daardoor is het operationeel verlies (EBIT) teruggebracht tot 48 miljoen Zwitserse frank (39,6 miljoen euro) tegen een verlies van 60 miljoen frank (49,9 miljoen
euro) in de eerste helft van 2011.