• Home
  • V1
  • Leads
  • Charlotte Bausch heeft het mooiste brillengezicht

Charlotte Bausch heeft het mooiste brillengezicht

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De 20-jarige Charlotte Bausch uit Goes heeft de 'Brildrager van het Jaar 2011'-verkiezing gewonnen. Club Trouw in Amsterdam, het voormalige kantoor van krant Trouw dat omgedoopt is tot een tijdelijk restaurant, club en kunstruimte,

vormde het décor van de 12e editie van de wedstrijd van Specsavers. In de finale nam Bausch het op tegen elf finalisten. De studente won een modellencontract bij Favourite Models, een weekend naar Parijs en een professionele photoshoot in het Specsavers-magazine. In totaal hadden 730 brildragers uit heel Nederland zich opgeven voor de verkiezing.

Bausch kreeg de prijs uitgereikt van presentatrice en parttime brildraagster Nikkie Plessen. De jury bestond uit: Cara Schiffelers (fashion director van Grazia), Constance van Amstel (entertainmentjournalist bij Sp!ts), Emilie Bouwman (creative director van Favourite Models), Kassandra Schreuder (model en gezicht van Specsavers) en Pauline Schenk (montuuradviseuse bij Specsavers).

M

et twee catwalkshows in de thema’s colourblocking en gold & glitter probeerden de twaalf deelneemsters de jury te overtuigen waarom zij de ambassadeur van brildragend Nederland moeten worden. De vakjury oordeelde dat Bausch de meeste ‘specsappeal’ heeft en daarom met de titel Brildrager van het Jaar naar huis ging. Voor de styling riep Spesavers de hulp in van stylisten Graziella Ferraro, Nicolas Boyer, Maurice Suyderhoud, Nickel Didde, Wenda Torenbosch en Elise Verhoeven. “Elk jaar verzinnen we een nieuwe invalshoek, want anders verliest het evenement haar charme”, vertelde Pauline Schenk, jurylid en montuuradviseuse bij Specsavers, na afloop van de show. “Normaal werken we samen met een kledingmerk of één styliste, maar dit jaar leek het ons leuk om zes stylisten volledig de vrije hand te geven. Dat geeft een bepaalde edge aan het evenement. Het is leuk om te zien hoe zij met onze brillencollecties aan de slag gaan."

Ook onder de 100 fillialen van Specsavers in Nederland, leefde de verkiezing. Schenk: “Het is intern een heel populair evenement. Zodra er een klant met een leuke uitstraling de winkel binnenstapte, stimuleerden we hen om mee te aan de verkiezing. Al onze collega’s waren welkom, maar niet iedereen kon komen vanwege de openingstijden. ”

Van de stijgende groep consumenten die een ooglaserbehandelingen ondergaat, zegt de optiek weinig te merken. “De brillenmarkt is zo groot. Inmiddels heeft 60 procent van de bevolking een bril. Van die paar procent die een laserbehandeling overweegt, merken we niets. Door de vergrijzing komen er alleen maar meer brildragers bij, want in principe heeft iedereen boven de 45 jaar een bril nodig. Het is een groeimarkt”, aldus Schenk. Volgens de montuuradviseuse kopen mensen juist steeds vaker meerdere brillen. “Er is een nieuwe ontwikkeling zichtbaar in de verkoop van brillen. Voorheen kocht men eens in de vijf jaar een nieuwe bril, terwijl het nu heel normaal is om, net als met schoenen, een aantal verschillende modellen te hebben. Bij aankoop van een bril krijgen onze klanten een tweede montuur gratis. Een aantal jaar terug kozen mensen veilig voor een zonnebril, maar steeds vaker kiezen klanten voor twee brillen: één opvallend montuur en een neutraler model.”

Op dit moment is de optiek druk bezig om een collectie te ontwikkelen in samenwerking met een nieuwe gastontwerper. De collectie moet in het voorjaar van 2012 in de winkels liggen. Het modeduo Spijkers & Spijkers maakte eerder dit jaar in samenwerking met Specsavers een brillenlijn voor zomer 2011.

Stephanie Broek

Foto's: Ron Stam

Charlotte Bausch
Specsavers