• Home
  • V1
  • Leads
  • China het beloofde land voor Made in Italy

China het beloofde land voor Made in Italy

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het

aanboren van de Chinese markt is voor Italiaanse luxemerken onvermijdelijk, vooral gezien de aanhoudende economische malaise in Europa. En hoewel de Chinezen niet langer zo onder de indruk zijn van opzichtige logo's,

blijft Made in Italy nog altijd een uitstekend visitekaartje voor rijke Aziaten die graag hun kasten vullen met kledingstukken van vooraanstaande Europese merken.

Tijd
ens de Fashion Global Summit in Milaan afgelopen week kwam deze trend duidelijk naar voren. "China en Italië, twee modelanden in een mondiale markt. Nieuwe uitdagingen, nieuwe kansen voor bedrijven en samenwerkingen" luidde het thema van het evenement dat plaats vond in het Milanese beursgebouw. Grote merken uit de Italiaanse mode, zoals Zegna, Missoni, Roberto Cavalli, Fratelli Rossetti en Furla, waren goed vertegenwoordigd.

"Tussen nu en 2020 zal het potentieel aantal Chinese consumenten in de luxesector groeien van 80 miljoen tot 180 miljoen," aldus Du Yuzhou, honorair voorzitter van de China National Textile and Apparel Council. Volgens cijfers van Bank of America Merrill Lynch zal de luxemarkt in China zo'n 11,5 miljard euro waard zijn, met toenemende nadruk op aankopen via het internet.

"Onder de middenlaag van de Chinese bevolking, die de duurste Franse en Italiaanse producten niet betalen kan, bestaat desondanks de behoefte aan iets beters dan het lokale basisassortiment. Dat is onze doelgroep. Het is een gat in de markt voor kleine en midden-kleine bedrijven die China willen betreden. Er is grote behoefte aan nieuwe aantrekkelijk geprijsde merken die wel het kaartje Made in Italy dragen," benadrukt Mario Boselli, voorzitter van de National Chamber of Italian Fashion, tijdens het congres.

Modemerk Laura Biagiotti heeft de afgelopen jaren veel succes geboekt in China. "E-commerce is vooralsnog een gezonde business en wij, als bedrijf, wenden ons tot deze sector," zegt Lavinia Biagiotti, vice-voorzitter van de gelijknamige modegroep en dochter van oprichtster en ontwerpster Laura Biagiotti. "Technologie en sociale netwerken zijn zodanig van belang voor de jongere generatie dat uit onderzoek is gebleken dat zo'n 65 procent van alle jonge Chinezen voor aanschaf de producten eerst online bekijkt en deze vervolgens ook vaak via het internet koopt."

"Als de Italiaanse textielsector erin slaagt zijn voordeel in kwaliteit, dienstbaarheid, innovatie en imago te behouden, en ervan uitgaand dat de Aziatische markt blijft groeien, zal dit de aanwezigheid en kracht van de Italiaanse bedrijven in die markt garanderen," zegt Paolo Zegna, topman van de Zegna Group en van de Committee for the Internationalisation of Confindustria, the Confederation of Italian Industry. Voor Roberto Cavalli topman Gianluca Brozzetti is het van belang om een strategie te voeren die gericht is op export. " We hebben een filiaal in Hongkong geopend en een in Tokio. We betreden de Chinese markt met een bedrijf dat voor 75 procent eigendom is van Cavalli en de resterende 25 procent in handen van een lokale partner die verantwoordelijk is voor de secondaire distributie," aldus Brozzetti.

Voor China is de band met Italië evenzeer van belang. "Onze samenwerking met Italië begon in 1998 met de levering van grondstoffen, maar we zien hoe belangrijk het is om deze band te versterken door samenwerkingen met Italiaanse bedrijven aan te gaan betreffende de ontwikkeling van accessoires, het merkconcept en uitbreiding in internationale markten," zegt Zhou Yan, topman van het in 1977 opgerichte Dalian Sunfed Fashion.

Van onze correspondent

Foto 1: Mario Boselli en Du Yuzhou
Foto 2: Zhou Yan (Dalian Sunfed Fashion Co., Ltd)
China
Fashion Summit
Missoni