De markt voor luxegoederen in China heeft afgelopen jaar opnieuw een stevige groei laten zien. Hierdoor hebben Europese producenten de omzetafname elders deels gecompenseerd. Zo heeft Gucci in het derde kwartaal van het lopendeboekjaar in China een omzetgroei geboekt van 22 procent. Ook de andere merken die tot de groep behoren, zoals Bottega Veneta en Yves Saint Laurent, lieten groeicijfers zien. Concurrent Louis Vuitton liet weten dat zijn tassen het in China nog altijd "uitstekend" doen. Bain & Co. Consulting berekende dat de markt voor luxegoederen in China dit jaar opnieuw met 15 à 20 procent is gegroeid. Terwijl die in Europa en in de Verenigde Staten met respectievelijk 8 en zelfs 16 procent is afgenomen. Het gaat bovendien nog om een klein deel van de Chinese bestedingen: in 2008 was het zo'n 3,5 procent van de 167 miljard euro die dat jaar aan consumentengoederen werd uitgegeven.
Luxegoederen zoals tassen, schoenen en accessoires zijn in China een statussymbool. En in weerwil van de economische malaise zijn Chinezen nog steeds bereid om hier geld aan te spenderen. Volgens marktanalisten zal het percentage Chinezen dat luxegoederen koopt blijven stijgen. Enerzijds dankzij de groeiende welvaart in het land, maar ook vanwege het optimisme dat overheerst in de kleinere steden. "Hier werken mensen voor Chinese bedrijven, die het goed doen. Deze consumenten zijn niet geconfronteerd met de tegenvallers die buitenlandse bedrijven te verduren hebben gehad," zegt een woordvoerder van China Market Research (CMR) in Just-Style.com.
CMR heeft Chinese mannen en vrouwen woonachtig in middelgrote steden ondervraagd. Wat bleek is dat 80 procent van de ondervraagde vrouwen van plan was om de komende zes maanden opnieuw méér luxe artikelen aan te schaffen, dan dat zij gedurende het afgelopen half jaar hadden gedaan. Dus niet alleen het aantal luxeconsumenten groeit, hun gemiddelde bestedingen nemen eveneens toe. Ook wordt steeds meer mannenmode gekocht, deels vanwege de Chinese traditie om zakenrelaties cadeautjes te geven. Bain & Co berekende dat deze traditie goed is voor ongeveer éénvijfde van de totaalomzet in luxegoederen in het land.
Het betekent echter niet dat het nu een stuk gemakkelijker wordt om de Chinese markt te veroveren. Merken als Gucci, Chanel en Louis Vuitton zijn al jaren aanwezig in het land en hebben veel geld besteed aan reclame en marketing om hun naam op te bouwen. Ook voor hen is het echter moeilijk om voor nieuwe winkels in kleinere steden geschikt personeel te vinden. Desalniettemin heeft Gucci laten weten dat het op korte termijn dertig nieuwe filialen opent in het land.