• Home
  • V1
  • Leads
  • Christine Boland: wintermode en eigenwijze consumenten

Christine Boland: wintermode en eigenwijze consumenten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Mode is niet langer de spiegel van de wereld, dat stelt trendanalist Christine Boland. Voor consumenten zijn trends slechts ingrediënten waarmee ze zelf hun leven inrichten. Tijdens het trendseminar van Appletizer gaf ze samen met Tony Bannister

van het Australische trendbureau Scout, haar visie op de herfst- en wintertrends van 2012 en 2013. Bannister: “Trends zullen langzamer gaan en consumenten willen meer luxe.”

Lux

e soberheid, mode gericht op verschillende culturen en levensbeshouwingen, Scandinavische dessins en materialen als grove breisels, wol en luxe leer. Volgens Christine Boland en Tony Bannister zal dit het modebeeld in de winter van 2012 en 2013 bepalen.

Toch laten consumenten zich niet meer alles vertellen. “Ze zijn een curator en richten zelf hun leven in, met modetrends als ingrediënten,” zegt Christine Boland, die al ruim twintig jaar actief is als trendanalist voor de mode-, media- en retailwereld. Volgens Boland zullen er in het winterseizoen een aantal uiteenlopende modestromingen naast elkaar bestaan. Zo ziet ze dat de mode in de winter van volgend jaar gericht is op het sentiment uit vroegere tijden, tradities en verre culturen. ‘Recollect’ noemt ze deze trend. Retro vindt ze een verkeerd woord. “We gaan niet letterlijk terug in de tijd, maar naar het gevoel,” zegt Boland.

Een totaal andere trend is ‘Imagine’, met geometrische vormen, psychedelische dessins zoals optische illusies, geïnspireerd op de kosmos. ‘Rebalance’ is geïnspireerd op de oermens en primitieve culturen. Het uit zich volgens de trendanalist in mode met natuurlijke kleuren, prints als grottekeningen, materialen als grove breisels, lammy-vachten en betekenisvolle sieraden als oorbellen in de vorm van een dromenvanger. Ook ziet Boland dat mode in de winter van 2012 en 2013 minimalistisch is, ‘Reduce’. Op een luxe manier is de mode sober, met scherpe lijnen en de ultieme basics.

Ook Tony Bannister, de Brits-Australische trendforecaster en art-director die gespecialiseerd is in menswear en casualwear, ziet dat consumenten op zoek zijn naar luxe en slow fashion. “Materialen en kleuren moeten er vooral duur en luxe uitzien,” zegt Bannister. Verder ziet de analist trends als: ‘Folksy’, met invloeden uit muziekfestivals en Scandinavische prints, ‘Fantasy’, met veel knitwear en pastelkleuren en ‘Cultural’, een mix tussen Oost en West, met invloeden uit het Midden-Oosten, de islam, maar ook Amerikaans Western.

Beide trendwatchers geven hun visie op de kleuren voor het nieuwe winterseizoen. Boland noemt vooral natuurlijke kleuren, die doen denken aan karton, klei en wol. En kleuren die geïnspireerd zijn op glas-in-lood. “Zowel met als zonder het zonlicht dat er doorheen schijnt.” De glas-in-lood tonen: koper, taupe, beige. Volgens Boland een interessante botsing tussen warm en koud. Ze wijst naar catwalk beelden met kleurcombinaties als zwart met geel. “Vooral Gucci heeft spannende kleurenkeys, enigszins vervreemdend.”

Voor de mannenmode en casualwear wijst Bannister op pastelkleuren. “Zou je niet verwachten in de winter hè,” zegt hij. Ook noemt hij metalic-kleuren als trend en industrieële kleuren die dirty en roestig ogen.

Appletizer
Christine Boland
Scout
Tony Bannister
wintermode