• Home
  • V1
  • Leads
  • Circle of Gentlemen: trends in een eigen jasje

Circle of Gentlemen: trends in een eigen jasje

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Androgynie, color blocking en de dandylook. Bij de eerste modeshow in de geschiedenis van Circle of Gentlemen gisteravond kwamen alle grote modetrends van dit moment voorbij, maar het Nederlandse modelabel bleef dicht bij zijn merkidentiteit.

Vijf jaar na de oprichting is Circle of Gentlemen van een herenoverhemdenmerk uitgegroeid tot een volwaardig modelabel voor mannen en vrouwen. Om dat te vieren pakte het merk uit met een modeshow in het chique Europese centrum voor kunst, cultuur en wetenschap Felix Meritis aan de Amsterdamse Keizersgracht.

O

p de hagelwitte catwalk liet het modelabel drie collecties zien: de herfst/wintercollectie 2012 voor mannen, die voor vrouwen en de nieuwe lijn ‘Club Collection’. Laatstgenoemde is ontstaan als casual alternatief voor hedendaagse mode.

Voor alle collecties liet Circle of Gentlemen zich inspireren op films uit de jaren 40 en 50, waaronder het legendarische Breakfast at Tiffany’s en de James Bond-film From Russia With Love.

Opvallend was de unisex uitstraling van de collecties. Herenklassiekers als de trenchcoat, het colbert, de cardigan, het overhemd, de stropdas en de bow-tie keerden zowel in de mannen- als in de vrouwencollecties terug. Waar mannen hun dandylook afmaakten met brogues en bergschoenen in felle kleuren, combineerden vrouwen de outfits kakkineus met hoge paardrijlaarzen en pumps.

“Androgynie is een grote invloed geweest voor de collectie. Voor de herfst/wintercollectie wilden we voor dames en heren hetzelfde beeld overbrengen. We wilden de vrouw er sexy en feminien uit laten zien en mannen stoer en dandy-achtig. Beide silhouetten kun je creëren met dezelfde items. Bij een trenchcoat, bijvoorbeeld, letten we bij mannen op de snit en bij vrouwen ligt de focus op de wespentaille,” aldus Bas Huijgens, hoofdontwerper van Circle of Gentlemen, na de show.

Ook andere modetrends heeft het merk op zijn eigen manier geïnterpreteerd. Modehuizen als Phillip Lim, Prada en Givenchy dicteren voor aankomende zomer color blocking met pasteltinten, maar Circle of Gentlemen gebruikt tegenstrijdige kleuren die dicht bij het merk liggen, zoals rood, blauw, groen en grijs.

”Circle of Gentlemen heeft een heel eigen gevoel en identiteit, maar is toch een modisch merk. In onze collectie willen we de vertaalslag maken wat er aan de hand is in de mode, maar toch van ons eigen concept uitgaan,” aldus Huijgens.

De komende tijd gaat het merk zich zowel qua collectie als op zakelijk gebied focussen op expansie. Met name op de Canadese markt, waar het merk sinds kort een distributeur heeft, wil het modelabel dit jaar uitbreiden.

Op dit moment heeft Circle of Gentlemen 400 verkooppunten, waarvan ruim 250 in Nederland en 150 in België, Duitsland, Rusland, Italië, Groot-Brittannië, Canada, Nigeria en Mexico. Circle of Gentlemen staat op 18, 19 en 20 januari op Premium in Berlijn en op 22 en 23 januari op de Modefabriek in Amsterdam.

Circle of Gentlemen