Conny Groenewegen grote winnaar Dutch Fashion Awards
bezig met laden...
P
De collectie van Groenenwegen - die mode en ook 3D-design en mixed media studeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam - bestaat voornamelijk uit knitwear. Ze ontwikkelt nieuwe breitechnieken, die ze in losse, opengewerkte jurken en tops verwerkt.
Groenewegen maakt volgens de jury - Tiziano Cereda (eigenaar en manager van Biffi Boutiques en showroom SpazioGenova in Milaan), Fabiana Giacomotti (hoofdredactrice Fashion Illustrated), Barbara Mastoroudes (learning and development director bij de Gucci Group), Kat Nadj (HR manager PPR), Tiziana Cardini (verantwoordelijk voor mode in het Italiaanse warenhuis Rinascente) en Armand Hadida (oprichter modebeurs Tranoď en eigenaar van de L'Eclaireur winkels in Parijs) - het meeste kans op internationaal succes. De jury liet weten unaniem voor Groenewegen te stemmen en overtuigd te zijn van de artistieke integriteit van de ontwerper, die de modeindustrie voorziet van de broodnodige 'oxigen'.
In showroom SpazioGenova zal een ruimte voor het label van Groenewegen, als winnares van de International Fashion Incubator Award, gereserveerd worden, ter waarde van 8.000 euro. De hoofdprijs, de Mercedes-Benz Dutch Fashion Award waar Iris van Herpen vorig jaar mee naar huis ging, is een geldbedrag van 25.000 euro. "Dat ga ik vooral in de productie steken," zegt Groenenwegen na afloop van het prijzengala.
Hyun Yeu, de ontwerper achter mannenmodemerk Ado Les Scents, werd de winnaar van de Dutch Fashion Incubator Award 2011. De prijs: begeleiding in de productie van een capsulecollectie, die vervolgens door de Bijenkorf in een pop-up store zal worden verkocht. "See you at the Bijenkorf," zegt de ontwerper als hij lachend zijn prijs in ontvangst komt nemen.
Andere genomineerden waren Marcha Hüskes, Joline Jolink en Erik Frenken met zijn merk Avelon. Die laatste was duidelijk de publiekslieveling - het applaus voor hem klonk verreweg het hardst - maar Frenken leek zijn kansen bij de jury te hebben verspeeld door uitspraken die hij deed in een introductievideo over zijn merk. Zo noemde hij 'mode geen kunst, want kunst draag je niet'. En zei hij dat hij geen kerstbomen wilde creëren, zoals het Japanse label Comme des Garçons. De jury zei hierdoor geschokt te zijn, en dat er in deze tijd juist behoefte is aan creativiteit.
Yasmine Esser
Foto's: Peter Stigter