De meeste Nederlanders denken dat milieuproblemen en slechte arbeidsomstandigheden vaak voorkomen in de mode-industrie, maar bijna negen op de tien consumenten hebben echter geen idee bij welke merkendit het geval is. Consumenten die wel groene merken kennen, noemen vaak het Nederlandse merk Kuyichi en af en toe Hema en Nike. Dat blijkt uit het Duurzaamheidskompas, een online onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd onder 520 respondenten door Schuttelaar & Partners en Marketresponse. De partijen geven op basis van het onderzoek aan dat er veel marketing- en communicatiekansen liggen voor duurzame merken.
Meer
dan de helft van de Nederlanders denkt dat milieuproblemen en slechte arbeidsomstandigheden veelvuldig voorkomen bij de productie van kleding. Kinderarbeid wordt door consumenten het vaakst genoemd, terwijl in de praktijk lage lonen, lange werkdagen en de milieu-impact door de katoenteelt en de productie van kleding in fabrieken de grootste problemen veroorzaken.
Opvallend is dat consumenten ervan uitgaan dat duurdere merken meer doen aan duurzaamheid. Het merendeel van de ondervraagden verwacht dat hogere prijzen voor kleding bij de Bijenkorf en McGregor een gevolg zijn van de aandacht voor duurzaamheid. De oordelen worden grotendeels gebaseerd op een ‘gevoel’ dat consumenten bij een merk hebben. Ook al zegt de prijs in feite niks over het duurzaamheidgehalte, toch vinden Nederlanders een verantwoorde productie bij budgetretailers niet aannemelijk. “Ik hoop dat als ik veel geld neerleg voor een kledingstuk, er een bijdrage gaat naar duurzaamheid. Anders kan ik beter voor goedkoop gaan,” zo gaf een respondent aan.
Voor 90 procent van de consumenten is duurzaamheid geen overweging in het aankoopproces van nieuwe kleding. Onvoldoende informatie speelt hierbij voor 57 procent van de ondervraagden een belangrijke rol. Uit de peiling blijkt dat zes op de tien Nederlanders wel wil weten hoe duurzaam een kledingstuk is, maar dat er onvoldoende gecommuniceerd wordt over duurzaamheid en daarmee de nodige informatie om een duurzame keuze te kunnen maken niet voorhanden is. Omdat er juist steeds meer kledingbedrijven investeren in betere arbeids- en milieuomstandigheden, liggen hier volgens Schuttelaar & Partners en Marketresponse veel communicatie- en marketingkansen voor groene modebedrijven. De respondenten gaven aan informatie over duurzaamheid het liefst via de hashtag aan het kledingstuk of op het kledingstuk zelf te krijgen.
Verder blijkt uit het onderzoek dat ruim de helft van de consumenten vindt dat duurzame kleding een vanzelfsprekendheid moet zijn. Hoewel de productie van kleding vaak wordt uitbesteed aan leveranciers in lageloonlanden, houdt 53 procent van de ondervraagden de merken zelf en de warenhuizen verantwoordelijk voor de productie en de verkoop van duurzame mode.
Beeld: Studio Jux