• Home
  • V1
  • Leads
  • Consument verkiest fysiek winkelen boven webshop

Consument verkiest fysiek winkelen boven webshop

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Ondanks de sterke groei van webshops zal de gemiddelde Europese consument zijn winkelgedrag de komende jaren niet snel wijzigen. Het fysieke verkooppunt blijft bij uitstek zijn favoriete bestemming. Voor mode gaat dat zeker

op: 78 procent van de Europeanen koopt bij voorkeur kleding en accessoires in het centrum van de stad. In West-Europa is dat zelfs 90 procent. Dat blijkt uit de studie “How We Shop: Inside the Minds of Europe’s Consumers” van het internationale vastgoedadviesbureau CBRE.

CBRE
is genoteerd aan de New York Stock Exchange en is met ongeveer 37.000 medewerkers ‘s werelds grootste adviesbureau voor commercieel vastgoed. De consumentenenquête “Hoe we winkelen” van CBRE peilt de mening van meer dan tienduizend Europeanen in tien verschillende landen. Nederland is niet in het onderzoek meegenomen, wel Polen, België, Rusland, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Zweden, Hongarije, Engeland en Italië. Uit het onderzoek blijkt dat het einde van de fysieke winkel zeker nog niet in zicht is. Ondanks de concurrentie van e-commerce blijven stadscentra en winkelstraten de voornaamste plaatsen voor de consument om aankopen te doen. Vooral voor mode-items gaat die bewering op.

 

Fysieke winkel blijft belangrijk

Krijn Taconis, Executive Director Retail bij CBRE: “Ook in Nederland zien we dat de fysieke winkel van belang blijft, zeker voor funshoppen is internet vaak een extra etalage voor de winkel. De (internationale) belangstelling voor de beste locaties in de grote steden blijft dan ook groot. Dit wordt bevestigd door dit onderzoek, waarin de consument zijn wens om in binnensteden te winkelen duidelijk uitspreekt. Internationale retailers richten zich in hun expansiebeleid dan ook steeds meer op de binnenstad.”

Twee op drie consumenten bepaalt zijn winkelkeuze op basis van eenvoudige factoren zoals prijs, hygiëne, veiligheid en eenvoudige bereikbaarheid met de auto of het openbaar vervoer. Daarnaast vindt een derde van de ondervraagden entertainment en ontspanning ook erg belangrijk, dit geldt zeker voor de jongere generatie. De meerderheid van de consumenten pakt de auto om te winkelen. “Bereikbaarheid en voldoende parkeerplaatsen blijven daarom onontbeerlijk om consumenten aan te trekken. Voldoende parkeerplaatsen, indien mogelijk gratis, lijken cruciaal”, klinkt het in het rapport. “Om succes te hebben als winkel of winkellocatie, moeten de basisfactoren kloppen.”, vult Patrick Tacq, Head of Retail bij CBRE België, aan. “Natuurlijk spelen ook de grootte van een winkel en het assortiment een rol voor de consument.”

Uit het onderzoek blijkt verder dat online winkelen het fysiek winkelen aanvult. Als consumenten online aankopen doen geeft 64 procent aan dat zij de goederen thuis geleverd willen hebben, maar als het om kleding gaat, wil 85 procent van de Europeanen eerst een fysieke winkel bezoeken om de kleding te voelen en te bekijken. De conclusie is dat ondanks de concurrentie van internet, de consument nog altijd de voorkeur geeft aan het winkelen in stadscentra en A1-winkelstraten. Volgens CBRE is de retailmarkt daardoor niet aan ‘snelle’ veranderingen onderhevig en ‘blijft de fysieke winkel een belangrijke rol spelen in de nieuwe, multichannel retailwereld.’
CBRE
how we shop