Consument waardeert retail hoger
bezig met laden...
Een 7,2 is het gemiddelde rapportcijfer dat de gehele detailhandel krijgt van het Nederlandse publiek. Het is het hoogste cijfer van de afgelopen vijf jaar. Vorig jaar kreeg de retail nog een zeven van de consument. Belangrijk bij de beoordeling was volgens de Stichting Retail Jaarprijs, het prijsaspect. Ten opzichte van vorig jaar is dit voor de klant zelfs belangrijker geworden.
Vanaf
Dit jaar kon het Nederlandse publiek voor de achtste achtereenvolgende keer online stemmen op zijn favoriete winkelketens. Vervolgens moesten de stemmers de winkelketens beoordelen op prijs-kwaliteitsverhouding, prijsniveau, aanbiedingen, assortiment, vernieuwing, service, deskundig personeel, klantvriendelijkheid en de sfeer in de winkel. In totaal stemden 596.000 consumenten op 125 winkelketens in 26 categorieën.
In alle kledingcategorieën, baby- en kindermode, damesmode, herenmode en lingerie en ondermode, werd winkelketen Hennes en Maurits genomineerd. Opnieuw genomineerd zijn de winnaars van 2009: Hema (baby- en kindermode), Miss Etam (damesmode), C&A (herenmode), en Hunkemöller (lingerie en ondermode). Afvallers bij de damesmode zijn Esprit en Prommiss. Bij de herenmode zijn Hema en V&D niet langer genomineerd. Duthler is bij beide categorieën een nieuwkomer.
Op 4 oktober worden de 26 categoriewinnaars bekendgemaakt, tijdens het ING Retail Jaarprijs Excellence Event. De winnaars strijden vervolgens verder om de hoofdprijs: de ING Retail Jaarprijs Publieksprijs Beste Winkelketen van Nederland. De winnaar van de hoofdprijs zal op 10 november bekendgemaakt worden.
Foto: Hunkemöller was vorig jaar een van de winnaars van de Retail Jaarprijs