• Home
  • V1
  • Leads
  • Consumenten en winkeliers op ambachtsbeurs Meesterlijk

Consumenten en winkeliers op ambachtsbeurs Meesterlijk

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een raadsel: Hoeveel iepen staan in Amsterdam? Geurexpert Tanja Deurloo weet het antwoord. Tijdens de zesde editie van Meesterlijk - een beurs waar vaklieden zoals designers en mode-ontwerpers hun, veelal handgemaakte, producten tonen aan consumenten - presenteert ze het parfum Eau'd Amsterdam.

Met de geur van iepen. "De gemeente heeft iedere iep in de stad in kaart gebracht. Het zijn er 75.000. Al eeuwenlang ruiken Amsterdammers de geur."

Bezoekers van de beurs in de Westergasfabriek in Amsterdam kunnen zien hoe het parfum werd gemaakt,

maar ze kunnen ook winegums eten van wijn of - meteen in de entreehal - Floor Nijdeken in actie zien op zijn borduurmachine. "We willen graag dat de exposanten hun maakproces in beeld brengen," zegt organisator Nicole Uniquole. Ze vertelt dat Hester van Eeghen, een Nederlandse ontwerpster van lederen tassen en accessoires, daarom Mario en Maria uit Italië heeft laten overkomen. "Je kunt ter plekke een tas laten maken.”

Op de beurs is ook een kleine ruimte ingericht met een expositie met tekeningen van wijlen mode-illustrator Arie Vervelde. Het werk is uiteenlopend. Zo zijn er naast modetekeningen erotische afbeeldingen - bijvoorbeeld een gespierde, naakte man met een flinke penis. De meer geklede werken geven onmiddellijk een duidelijk beeld van de mode en de tijd. Vervelde tekende bijvoorbeeld enorme trenchcoats. Op een andere afbeelding staat een groepje mannen, van top tot teen in denim.

Mode op Meesterlijk

Hoewel het maakproces centraal staat op Meesterlijk toont Noor Wentholt van tassenmerk Ignoor alleen haar collectie op de beurs. Maar ze maakte wel een kaart met een QR-code. Wie met zijn smartphone de tekens scant, ziet in een video hoe de tassen tot stand kwamen. "Aan de voorkant lijken mijn tassen heel normaal, maar de achterkant, de kant die je tegen je lichaam draagt, heeft de vorm van je lichaam, zodat de tas lekker vasthoudt," zegt ze. "Kijk, deze clutch is ook zo gemaakt dat het fijner draagt." Wentholt heeft haar label nu tien jaar en staat voor het tweede jaar op rij op Meesterlijk. "Het is vooral fijn om consumenten te spreken. Ik kan dan de collecties weer aanpassen aan hun wensen," zegt ze.

Miriam Lenarts hoopt juist retailers te ontmoeten. “Ik hoorde dat er naas

t consumenten en journalisten ook wat winkeliers komen, dus daar hoop ik heel erg op,” zegt de ontwerpster van haar label met accessoires van knitwear, genaamd Studio Myr. “Nu worden mijn collecties verkocht bij Jannissima in Eindhoven, Liv Stores in Zwolle, Mood Conceptstore in Nijmegen en online bij Meantformen.nl. Toch zou ik graag meer verkooppunten willen, zodat ik het breien zelf meer kan uitbesteden. Omdat ik nu alles zelf doe is het lastig om te groeien." Ze werd vorige week gebeld. Er was een plekje vrijgekomen op Meesterlijk, wilde ze meedoen? Ze belde wat mensen die eerder hadden geëxposeerd op de beurs, ze zei 'ja' en sloeg als een gek aan het breien. "Voor een evenement van drie dagen had ik wel extra voorraad nodig. Ik maak alles zelf," zegt ze terwijl ze haar collectie met onder andere een col annex hoed voor dames en een kraag voor mannen laat zien. "Wel met behulp van een breimachine hoor."

Foto's: Arie Vervelde en Studio Myr

Arie Vervelde
ignoor
Meesterlijk
studio myr