• Home
  • V1
  • Leads
  • 'Consumenten willen geen afgeprijsde jas'

'Consumenten willen geen afgeprijsde jas'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De nieuwe zomercollectie van jassenmerk Easy Comfort is "kleiner en goedkoper", zegt eigenaar Rene Mulder. Het lijkt misschien vreemd om met die woorden een nieuwe collectie aan te prijzen, maar ze werden goed ontvangen door de

aangezige agenten en retailers die van heinde en verre naar Amsterdam waren gekomen om de nieuwe jassen te zien. "Het is dan ook op het advies van onze agenten dat we de collectie met 20 procent hebben verkleind," zegt Mulder, "en we hebben goed op de prijsstelling gelet."

'Outdoor' heeft een bewogen jaar achter de rug. Mulder: "Natuurlijk merken we dat het economisch slechter gaat, iedereen heeft zorgen. Maar wij geloven dat je ook in deze periodes vernieuwing moet brengen. Consumenten zitten niet te wachten op afgeprijsde jassen van vorig jaar, die willen iets nieuws." Easy Comfort brengt dat nieuws in de vorm van veel kleur. "Kleurijke jassen doen het erg goed, als je het betaalbaar maakt zonder dat het er goedkoop uitziet." Het merk heeft onder meer trenchcoats in de collectie in fris paars, blauw, oranje en groen. Ook zijn er ruimvallende jassen met capuchons van parachutestof. "Die parachutestof hebben we in allerlei kleuren," zegt Mulder. "Het is functioneel, betaalbaar en het ziet er goed uit. En heb je die leuke ruit gezien? Dat wordt een bestseller. Het lijkt een Burberry-ruit, maar we hebben 'm zelf ontwikkeld. Soms kan couture ook easy zijn."

Het Nederlandse bedrijf levert de wintercollectie dit jaar eerder uit dan voorheen. "Winkeliers krijgen hun bestelling in augustus. Ik ben ervan overtuigd dat je in dit segment vroeg in de markt aanwezig moet zijn, consumenten vragen erom. Door eerder te zijn, kun je langer doorverkopen. En hopelijk is het einde van het seizoen - met de uitverkoop - dan korter," voegt hij er vrolijk aan toe. De wintercollectie is goed verkocht, zo laat Mulder weten. De omzet is met 15 procent gestegen en het volume zelfs met 20 procent.

Ondanks de druk op het outdoorsegment heeft Easy Comfort dit jaar ook new business gerealiseerd. "Begin juli is de collectie online te koop via een webshop - Vipstore.com - in China. In Duitsland hebben we meer agenten aangenomen en ook zijn we in Rusland van start gegaan." Volgens Mulder wordt de achteruitgang in Zuid-Europa gecompenseerd door het Noorden. "Vooral Scandinavië, daar hebben ze helemaal geen last van de crisis gehad."

Het merk Easy Comfort maakt deel uit van Stylefair en is een zelfstandig Nederlands bedrijf sinds het in 2004 uit de Secon Groep stapte. Het bedrijf heeft eigen kantoren en een breed agenten-netwerk in meer dan vijftien landen. Stylefair participeert in de productiekantoren in het Verre Oosten en heeft dependences in Hongkong, Shanghai, Ho Chi Minh City en Bangkok die de sourcing en productie begeleiden.

Esmerij van Loon

easy comfort
stylefair