• Home
  • V1
  • Leads
  • Costo neemt afstand van 'throwawayism'

Costo neemt afstand van 'throwawayism'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Voor wat betreft omloopsnelheid zijn mode en duurzaamheid nog steeds vaak met elkaar in tegenspraak. Immers; er is niets milieuvriendelijks aan het afdanken van kleding na één seizoen en wat is er modern aan het jaar- in-jaar-uit dragen

van dezelfde kledingstukken totdat die tot op de draad versleten zijn? Het Finse merk Costo, naar Nederland gehaald door het kersverse agentschap S&S Brands probeert te ontsnappen aan de kenmerkende modedynamiek.

De ontstaansgeschiedenis van Costo is een sympathiek verhaal: Het merk ontstond in 2007 in een kleine werkruimte, waar industrieel restmateriaal met de hand werd verwerkt totdat er opvallende modeaccessoires ontstonden. Tot op de dag van vandaag is dat de essentie van het merk: het produceren van uitgesproken accessoires die zijn gemaakt van hergebruikt industrieel restmateriaal, meestal van meubelfabrieken. Behalve in Finland wordt Costo inmiddels verkocht in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.

Wat echter vooral opvalt aan de Finse accessoirelijn, is dat het merk expliciet afstand neemt van wat het zelf omschrijft als ‘throwawayism’: de tendens binnen de modebranche om items te produceren die maar korte tijd mee hoeven gaan. Volgens Costo iets dat in het ‘reguliere modebedrijf’ veelvuldig plaatsvindt. Aan deze dynamiek probeert Costo zelf te ontsnappen door producten te creëren die niet te vereenzelvigen zijn met modegrillen.

Lastig, in een branche als de mode die drijft op vernieuwing. Om met Coco Chanel te spreken: “Mode is wat uit de mode raakt.” En ook de filosoof Immanuel Kant verbond mode met verandering: “Het is de nieuwheid die de mode geliefd maakt.” De antropoloog Alfred Koebler stelde in de jaren twintig van de vorige eeuw vast dat er curves bestaan waaraan de mode onderhevig is. Vernieuwing is, kortom, noodzakelijk voor mode.

Costo houdt dan ook wel degelijk rekening met vernieuwing, vertelt Silvester Vleeshouwers, van S&S Brands: “Het merk brengt elke twee weken nieuwe ontwerpen uit,” vertelt hij. “Meestal in kleine oplage.” Maar de basisitems zijn redelijk tijdloos en de vernieuwing zit hem in de details. Zoals bijvoorbeeld de vervangbare ‘bobbeles’ op de petten: die zijn los te koop en naar hartelust in allerlei kleuren en vormen te veranderen. Verder brengt het steeds nieuwe producten uit, zoals bijvoorbeeld recentelijk de ipad-sleeve in leer.

S&S Brands is pas sinds kort bezig met de verkoop van het merk in de Benelux. Retailers die in zijn voor vernieuwing kunnen terecht op de website van Costo of bij de stand van Costo op modevakbeurs Bread & Butter.

Foto: Costo’s Kombai hoed

costo
MVO