Costo neemt afstand van 'throwawayism'
bezig met laden...
Wat echter vooral opvalt aan de Finse accessoirelijn, is dat het merk expliciet afstand neemt van wat het zelf omschrijft als ‘throwawayism’: de tendens binnen de modebranche om items te produceren die maar korte tijd mee hoeven gaan. Volgens Costo iets dat in het ‘reguliere modebedrijf’ veelvuldig plaatsvindt. Aan deze dynamiek probeert Costo zelf te ontsnappen door producten te creëren die niet te vereenzelvigen zijn met modegrillen.
Lastig, in een branche als de mode die drijft op vernieuwing. Om met Coco Chanel te spreken: “Mode is wat uit de mode raakt.” En ook de filosoof Immanuel Kant verbond mode met verandering: “Het is de nieuwheid die de mode geliefd maakt.” De antropoloog Alfred Koebler stelde in de jaren twintig van de vorige eeuw vast dat er curves bestaan waaraan de mode onderhevig is. Vernieuwing is, kortom, noodzakelijk voor mode.
Costo houdt dan ook wel degelijk rekening met vernieuwing, vertelt Silvester Vleeshouwers, van S&S Brands: “Het merk brengt elke twee weken nieuwe ontwerpen uit,” vertelt hij. “Meestal in kleine oplage.” Maar de basisitems zijn redelijk tijdloos en de vernieuwing zit hem in de details. Zoals bijvoorbeeld de vervangbare ‘bobbeles’ op de petten: die zijn los te koop en naar hartelust in allerlei kleuren en vormen te veranderen. Verder brengt het steeds nieuwe producten uit, zoals bijvoorbeeld recentelijk de ipad-sleeve in leer.
S&S Brands is pas sinds kort bezig met de verkoop van het merk in de Benelux. Retailers die in zijn voor vernieuwing kunnen terecht op de website van Costo of bij de stand van Costo op modevakbeurs Bread & Butter.
Foto: Costo’s Kombai hoed