Couture populair in Rusland, India en China
bezig met laden...
De grote modehuizen hebben de traditie van spectaculaire modeshows niet afgezworen, maar leggen het accent nu meer op de verkoop van accessoires als make-up, parfums of brillen waardoor ze hun haute couture kledinglijn kunnen behouden - een "activiteit die steeds onstabieler, steeds exclusiever wordt en steeds meer geld kost," erkent de luxe specialist Jean-Jacques Picart. Een goed voorbeeld hiervan is Chanel, dat met 'Rouge Coco', de nieuwe collectie lippenstiften, het merk Chanel weer doet opleven.
De orderboeken voor de herfst-winter 2010-11 collecties moeten een stijgende lijn laten zien. Tijdens de julisessie is de vraagtoename dankzij internationalisatie bevestigd, waaronder de groei van inkoopsters uit opkomende industrielanden als Rusland, India en China. Terwijl de Parijse haut couture eerst vooral in de Verenigde Staten of het Midden Oosten grote populariteit genoot, "komt de vraag nu meer uit de opkomende industrielanden," bevestigt Picart.
Volgens de mode en luxe consulent van de LVMH-groep zoeken de rijken uit deze landen "naar erkenning, een status; en de haute couture is het beste middel, samen met juwelen, om snel duidelijk te maken dat men tot een elite, een bevoorrechte groep behoort (...) En onze luxe industrie heeft deze elite nodig, want dankzij hen draaien onze ateliers, en werken onze borduurders en bewerkers".
Van onze correspondent in Parijs
Foto: Chanel, fall 2010