• Home
  • V1
  • Leads
  • Creatief duo verlaat Esprit

Creatief duo verlaat Esprit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Jan Nord en Jörgen Andersson - in 2010 aangetrokken om Esprit op creatief vlak uit het slop te trekken - gaan weg bij het modemerk. Het duo zal niet worden vervangen, want: 'the job has been done'. Zo laat het bedrijf weten

aan Fashionmag.com. Maar ondertussen heeft Esprit wel voor het eerst in twintig jaar verlies geleden.

Drie jaar

geleden kwamen creative director global brand & new business Jan Nord en brand director Jörgen Andersson van H&M naar het van oorsprong Amerikaanse modemerk. Esprit had haar ziel verloren en het creatieve duo moest helpen haar terug te vinden. Nu hebben Nord en Andersson volgens Esprit genoeg gedaan. Ze hebben de basis gelegd voor nieuwe collecties, acties en winkelconcepten.

Het vertrek van de mannen heeft een interessante timing: eerder deze week werd bekend dat het bedrijf voor het eerst sinds 1993 een negatief saldo heeft onder de streep. In de eerste helft van het gebroken boekjaar 2012-2013 kwam het nettoresultaat uit op -456 miljoen Hongkong dollar (-45,8 miljoen euro).

Jose Manuel Martinez Gutiérrez, sinds kort CEO bij het modemerk, reageert rustig op de slechte cijfers. Tegen Die Welt zegt hij: "We zijn op de goede weg. We moeten draaien aan de juiste knoppen." Zo wil hij bijvoorbeeld minder items per collectie. Zijn voorganger had al trenddivisies opgericht om het merk modischer te maken en een nieuw winkelconcept geïntroduceerd.

Vorig jaar - een dag nadat voormalig topman Ronald van der Vis de plannen rond de herstructurering naar buiten bracht - vertrok CFO Chew Fook Aun. Afgelopen zomer lieten Van der Vis en voorzitter Hans-Joachim Körber weten Esprit te verlaten. Allen wegens persoonlijke redenen.

Jan Nord zei in september in een interview met FashionUnited dat Esprit te lang achterover had geleund. “Esprit was een prachtig merk, maar ingedut, langzaam dood gegaan. Ik denk door hebzucht. Alles draaide om zo veel mogelijk winst, maar in het merk zelf werd niet geïnvesteerd. De markt was twintig jaar geleden heel anders, maar Esprit bewoog niet mee.”

Foto klein: Jan Nord en Jörgen Andersson
Foto groot: Esprit lente- en zomercollectie 2013

ccapage
Esprit