Creativiteit tiert welig tijdens AIFW

Donderdagavond was de avond van de creativiteit. De avond waarop Individuals zijn zomercollectie voor 2011 toonde en Marije de Haan, afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag, werd uitgeroepen tot

winnaar van LICHTING 2010; een door G-Star gesponsorde wedstrijd tussen de 14 ‘meest getalenteerde’ afgestudeerden van dit jaar.

Creativiteit tiert welig tijdens AIFWHet is jammer dat niemand inzicht heeft in de motivatie van de juryleden voor hun keuze van een winnaar. De herencollectie die De Haan liet zien tijdens de show Lichting 2010 behoorde tot de betere werken, maar dat gold ook voor bijvoorbeeld de herencollectie van Musa Shah –met daarin onder meer shirts in aparte stoffen; glanzend, doorschijnend, of zowel glanzend als transparant, en broeken met hier en daar een extra randje stof. De damescollectie van de Utrechtse inzending, Mariko Ferrier, bestond uit ruige kleding in zoete kleuren en kreeg als enige applaus tijdens haar catwalkpresentatie in plaats van alleen erna.

Het winnen had misschien iets te maken met creativiteit van de collectie van De Haan. De shirts in zwart, wit en sepia uit de mannencollectie die ze liet zien bedekten vaak het gezicht van hun drager geheel of gedeeltelijk; bijvoorbeeld doordat de boord van het shirt, in plaats van rond de hals, bovenop de kruin gesitueerd was. Creativiteit was namelijk de conclusie van het kritische pleidooi van Professor Louise Wilson -Hoofd MA Fashion Central Saint Martins College of Art and Design, toen hij tijdens het tellen van de stemmen zijn mening mocht geven: “Ze hebben nog tijd genoeg om commercieel te zijn,“ sloot hij af.

Maar Sarah Mower -modejournalist voor de Amerikaanse Vogue en BritishFashion Council's eerste Ambassador for Emerging Talent- zei juist dat ze liever zou zien dat jonge ontwerpers kleren maakten die ze zelf graag zouden willen dragen. “Ik wilde dat ze niet zo uit alle macht probeerden om ‘fashion’ te maken,” verzuchtte ze. Joseph Quartana –medeoprichter en inkoper van Zeven in New York- was te spreken over “de sterke visie” die alle afgestudeerden lieten zien.

Datzelfde criterium van creativiteit zou van toepassing kunnen zijn op de collectie van Individuals, Some dream of running away to the circus. De collectie was gemaakt uit zijde gekleurd in champagne, paars, turquoise, wit en dieproze en accessoires in gekleurd leer. Elk ontwerp had iets aparts; zoals de broek met één gewone en één wikkelpijp, de maxidress met een bijzondere plooi bij de zoom, de jas die uitliep in een sjaal of de pofbroek-hotpants. Kortom; aan creativiteit geen gebrek bij de nieuwe generatie studenten. En gezien de opkomst zitten de ontwerpers van de toekomst ook niet verlegen om aandacht; bij beide shows zaten de tribunes bomvol.

De toekomst ziet er rooskleurig uit; zo is Individuals van plan het aantal verkooppunten uit te breiden over de grens: In september opent er een pop-up store in Londen en het verkoopteam van het merk focust zich op verkoop in landen als de Verenigde Staten, Frankrijk, Japan en Denemarken. Momenteel heeft het label 10 verkooppunten in Nederland. De winnaar van de Lichting-show, Marije de Haan werd beloond met een bedrag van 10.000 euro –te investeren in haar loopbaan. Ook krijgt ze een baantje: tijdens de runway show van G-Star op de New York Fashion Week mag ze het styling team van G-Star backstage versterken.

Bekijk de laatste AIFW video's hier >>


 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN