• Home
  • V1
  • Leads
  • Crisiskraker. Hart voor regenjassen.

Crisiskraker. Hart voor regenjassen.

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Als het je lukt om in crisistijd een bedrijf van de grond te krijgen, een nieuw product te lanceren, aarzelende retailers over de streep te trekken en spullen te verkopen, dan doe je het goed. Wie kansen ziet en pakt in crisistijd is crisiskraker. Deel 4, HappyRainyDays.

Astrid de Groot en Michelle van der Burgh starten HappyRainyDays in 2008. In oktober van dat jaar - wanneer de internationale kredietcrisis zich razendsnel tot bankencrisis ontwikkelt - komt hun eerste collectie vrolijke regenjassen op de markt. Voor het ondernemende duo is de gammele economie naar eigen zeggen nooit een grote hindernis geweest. "We hebben alles zelf gefinancierd," zegt De Groot, "dat scheelt. En het sterkt je ook, want we hadden eigenlijk niet op een slechter moment kunnen beginnen," voegt ze daar lachend aan toe.

Ruim dertig jaar ervaring in de modebranche

Wat ook helpt is dat Michelle van der Burgh ruim dertig jaar ervaring in de modebranche meebrengt. "Het is aan Michelle's connecties te danken dat we vrij eenvoudig een fabrikant konden vinden en onze eigen stoffen ontwikkelen," zegt De Groot. HappyRainyDays combineert een vrolijk uiterlijk met hoogwaardig ademende én waterbestendige stoffen en een functioneel ontwerp. Capuchon's zijn verstelbaar en afneembaar, de kraag kan tot hoog gesloten worden en de jacks hebben een innercuff.

Het regenkledingbedrijf start als webshop met een collectie regenjassen, poncho's en jacks. Opvallend is het gebruik van kleuren als rood en oranje, de sprekende bloemenprints en slank gesneden trenchcoats. Ook zijn er regenhoedjes en -broeken en alles is onderling te combineren. Zes jaar later is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal goedlopende groothandel met 320 verkooppunten in heel Europa, een hoofdkantoor in Amsterdam, twee collecties per jaar met acht modellen in twintig kleuren. Het communicatie-adviesbureau dat De Groot er in de beginjaren nog naast heeft, zet zij stop omdat het niet meer te combineren is met een groeiend eigen kledingmerk.

"Functionele regenjassen in vrolijke prints en frisse kleuren; het was zes jaar geleden een gat in de markt en dat is het nog steeds," verklaart De Groot het succes. "Het klinkt simpel, maar het bestaat gewoon niet." Is de crisis dan volledig aan ze voorbij gegaan? "Nee hoor, met regenkleding voor kinderen zijn we gestopt. Een regenjasje van 80 euro is ok voor volwassenen, maar 60 euro voor een kinderjas vinden veel mensen te duur. Dan gaan ze liever naar de H&M of de Hema. Tevens heeft een enorme kaalslag plaatsgevonden onder kinderkledingwinkels, dat hebben we wel gemerkt." Ook het in 2009 gelanceerde HappySunnyDays met zonwerende T-shirts, rompertjes en petjes voor baby's en peuters, is stopgezet ten einde volledig op het eerste merk te concentreren. Daarnaast vertelt De Groot dat zij in de beginfase vaker het verzoek kreeg om de jassen in consignatie in winkels te hangen. "Maar dat hebben we nooit gedaan, een winkelier is ook ondernemer. Je gaat het avontuur toch samen aan."

Inmiddels focust het merk zich naast de functionaliteit meer op het doordragen van de jassen en jacks. "We zijn van regenjassenmerk naar jassenmerk aan het ontwikkelen. Het blijven natuurlijk regenjassen, maar ze worden het hele seizoen gedragen en niet alleen als het regent. Daarom hebben we onlangs ook gevoerde winterjassen op de markt gebracht. Toen we begonnen hadden we alleen ongevoerde trenchcoats en korte regenjacks."

Vanaf dit voorjaar is HappyRainyDays te koop via de Duitse internetgigant Zalando. Een mijlpaal voor de Europese distributie. Daarmee heeft het merk in feite een mooie cirkel gemaakt. Geboren als webshop, opgegroeid tot groothandel en nu volwassen en klaar voor Europese faam weer via een online kanaal. De Groot: "Het is niet zo dat we zonder internet niet hadden bestaan. Ik ben er van overtuigd dat er altijd ruimte is voor goede nieuwe producten, maar dankzij internet is het wel sneller gegaan. Online besta je vrij snel en winkeliers weten ons via internet makkelijk te vinden. Dan staan we op de beurs in Berlijn voor nieuwe klanten die ons dankzij Google al lang hebben gezien."

crisiskraker
HappyRainyDays