• Home
  • V1
  • Leads
  • Crisiskraker. Slimme kledingtas Rollor

Crisiskraker. Slimme kledingtas Rollor

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Als het je lukt om in crisistijd een compleet nieuw product te lanceren, een bedrijf van de grond te krijgen, geldschieters te overtuigen en spullen te verkopen, dan doe je het goed. Wie kansen ziet en pakt in crisistijd is crisiskraker. Deel 1, de Rollor.



"In
een week tijd zijn er al vijf verkocht." Marco Romeyn van herenmodezaken Romeyn Tailors in Amsterdam en Barneveld, is tevreden met het nieuwe product dat hij sinds kort in zijn winkels aanbiedt. Hoewel de Rollor kledingtas van 179 euro geen koopje is, slaat het ding aan bij zijn klanten. "Mensen hebben ervan gehoord, of op straat gezien en vragen erom. Ze vinden het mooi en superhandig."

Rollor; kledingtas die lijkt op een yogamat

Bedenker Teun van de Laan - afgestudeerd aan de Technische Universiteit Delft - werkte ruim een jaar aan de speciale kledingtas. In die periode bleef hij full time werken op de redactie van BNR. "Het is bijna onmogelijk om een pak kreukloos een reis te laten overleven. Of je het nu in een kledingzak vervoert of opgerold in een koffer stopt, door vouwen en druk gaat het er altijd verfrommeld uitzien."

Op reis in China kwam hij bij een maaltje sushi op het idee voor een nieuwe tas. "Wat als je een pak opgerold kunt meenemen en daarbij het vouwen en de druk wegneemt." Resultaat is de Rollor; een tas die veel weg heeft van een yogamat en de ingerolde kleding beschermd en kreukloos vervoerd. Het eindproduct ziet er bedriegelijk eenvoudig uit. "Maar de ontwikkeling was moeizaam," zegt Van de Laan. "De materialenmix; de opstaande rand die de druk wegneemt; zorgen dat de tas plat blijft liggen als hij open is; al die aspecten hebben veel tijd gekost. Ook de patentaanvraag was een nachtmerrie."

Maandag werd de Rollor gepresenteerd in het Tassenmuseum in Amsterdam. Museumdirecteur Sigrid Ivo kreeg het eerste exemplaar en beloofde de tas een plaatsje te geven in de reistassenvitrine van het museum. "Ik ben hier in het voortraject geweest om inspiratie op te doen," zegt Van de Laan. Toevalligerwijs heeft een van de investeerders in de Rollor -onder wie de broers Stephan, Paul en Henk van den Broek- in 2007 ook de verhuizing van het museum mogelijk gemaakt, van een garage in Amstelveen naar het monumentale grachtenpand waar het nu gevestigd is. Wie van de drie de weldoener van het museum is, blijft geheim.

De tas is deze week online in acht landen gelanceerd. In de Benelux, Scandinavië, Frankrijk en Groot-Brittannië. In eigen land zijn de tassen nu bij 36 winkels te koop. Zowel bij winkels gespecialiseerd in koffers en reistassen als bij modezaken. Behalve de kledingtas is ook meteen een 'tie rollor' speciaal voor dassen op de markt gebracht die 59 euro kost. Van de Laan en compagnon Robert Hoes verwachten in januari 2014 het volgende 'Rollology' product te kunnen presenteren.

crisiskraker
rollology
Rollor