• Home
  • V1
  • Leads
  • Crocs wil duurzamer worden

Crocs wil duurzamer worden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Crocs gebruikte het afgelopen jaar 6 procent meer gerecyclede materialen, gebruikte 16 procent minder chemicaliën en besloot de fabrieken waar de collecties geproduceerd worden, strenger te controleren. "Bij Crocs is het onze missie om plezier, kleur, comfort en innovatie te brengen naar alle voeten op de wereld,

Crocs gebruikte het afgelopen jaar 6 procent meer gerecyclede materialen, gebruikte 16 procent minder chemicaliën en besloot de fabrieken waar de collecties geproduceerd worden, strenger te controleren. "Bij Crocs is het onze missie om plezier, kleur, comfort en innovatie te brengen naar alle voeten op de wereld, " zegt Scott Crutchfield, chief operating officer in het tweede Duurzaamheidsrapport van het merk, "dat doen we ook door verantwoord in te kopen en onze ecologische voetafdruk te minimaliseren."

Het merk, bekend van de Clogs, wilde het aantal Vluchtige Organische Stoffen (VOS) in 2013 met 10 procent reduceren. Het bedrijf overtrof echter de doelstelling en verminderde het gebruik van de koolwaterstoffen met 16 procent. Dit jaar wil Crocs nog eens 10 procent minder VOS gebruiken.

Het bedrijf concentreerde zich ook op het hergebruik van materialen. Crocs kwam met een toepassing om een zool te maken van hergebruikt rubber. De grootste uitdagingen, op het gebied van minder milieuverontreiniging, was echter de frequente veranderingen in spuitgietmatrijzen en kleuren die gebruikt worden in de spuitgietmachines. Door de kleuren te veranderen, vertraagt de productie en wordt er meer energie verbruikt. In 2013 verbruikten de fabrieken net zoveel energie als in 2012, namelijk 1,6 kWh per paar Crocs-schoenen.

"Onze inspanningen om duurzamer te zijn, zijn belangrijk voor iedereen bij Crocs. We kijken er naar uit om van Crocs het beste bedrijf te maken dat het kan zijn," aldus Crutchfield.

Crocs presenteert Duurzaamheidsrapport

Het Amerikaanse schoenenmerk werd opgericht in 2002 en verwierf in Nederland en België bekendheid door de Clogs. Over de schoen waar het allemaal mee begon schrijft het merk in het rapport: "Crocs is niet opgericht om een schoen te ontwerpen om mensen sneller te laten rennen of hoger te laten springen. We wilden gewoon een schoen maken die echt, ècht comfortabel was. We vertelden niemand hoe ze het moesten dragen. Maar het bleek dat mensen, miljoenen mensen, gewoon houden van comfortabele schoenen."

Toch hoopt het merk dat het imago van Crocs veranderd kan worden, vooral in Nederland is dat lastig. "Nederland is een super modegevoelig land. Dat betekent voor een merk soms hoge toppen, maar ook diepe dalen. Want als toen de hype rond Crocs voorbij was, was het merk ineens ‘uncool’," zei general manager Jeroen Versteijnen vorig jaar tegen FashionUnited.nl.





Crocs