Curator: ‘Chanel had een neus voor commercie’
bezig met laden...
Wat was de aanleiding voor de tentoonstelling?
“Het
Draiflessen Collection is een initiatief van de familie Brenninkmeijer, oprichters van C&A. Wat is de connectie tussen C&A en Chanel?
“We tonen een little black dress van C&A uit het archief van Museum Draiflessen. Advertenties van het concern uit de jaren 20 laten zien dat zij met veel gevoel voor commercie inspeelden op de vraag naar kleine zwarte jurkjes en daarbij rechtstreeks naar Chanel verwezen. Het is bijzonder dat zij zo’n chic merk kozen om aan te refereren.”
In de expositie komt naar voren dat Chanel ook commercieel was ingesteld.
“Ja, een mooi voorbeeld is dat zij over haar eerste parfum stellig verkondigde dit niet te koop was – enkel voor haar allerbeste klanten. Gevolg: iedereen wilde het hebben. Later drenkte ze haar vriendinnen bijna in die geur als ze naar een restaurant gingen, zodat niemand eromheen kon. Het is heel interessant hoe Chanel met geur omging. Voor de Tweede Wereldoorlog was status heel belangrijk. Dat ging zover dat je als keurige vrouw naar een enkelvoudige bloemengeur moest ruiken, zoals roos of lelietjes van dalen. Dat waren destijds pure bloemenextracten. De wat ‘spannendere’ vrouwen roken naar oosterse geuren zoals musk. Je kon dus al ruiken bij welke groep iemand hoorde. Ergens best gemeen! De eigenwijze Chanel ontwikkelde een ‘lichaamsgeur’ die spannend en sensueel maar wel schoon was. In haar boetiek verkocht ze ook aan het minder keurige deel van de samenleving: actrices, minnaressen. Bij hen voelde zij zich thuis. Maar het was natuurlijk ook gunstig dat deze vrouwen langzaamaan meer status kregen en in Chanel’s ontwerpen naar de paardenrennen gingen of op het podium stonden.”
Vanwaar de naam ‘Chanel: de legende’?
“Coco Chanel was een vrouw met een ingewikkeld verleden dat ze deels zelf verzonnen heeft. Daardoor is niet altijd is even duidelijk wat feit en wat fictie is. Ze wordt vaak als uitvinder genoemd van de little black dress, maar het zwarte jurkje bestond al eerder. Jersey werd ook al langer voor sportkleding gebruikt voordat Chanel het als bovenkleding introduceerde. Door dit precies op de juiste manier te brengen, kreeg het wel een boost.”
Coco Chanel beschouwde het zelf als een groot compliment wanneer haar ontwerpen werden nagevolgd. Toch is het modehuis al jaren bezig het illegale gebruik van onder meer hun logo te bestrijden.
Iedereen heeft wel een beeld bij Chanel. Wat is bij het grote publiek minder bekend?
“Zelf was ik bij het uitpakken van de costume juwellery verrast hoe groot, hoe kleurrijk en hoe nep de sieraden zijn! Coco Chanel liet zich inspireren door Byzantijnse juwelen en gebruikte goud- en edelsteentinten. Op haar bekende zwart-witportretten draagt ze knotsen van sieraden. Het echte plaatje is dus eigenlijk een bonte bedoeling, het kleine zwarte jurkje fungeert als ‘canvas’ waarop die sieraden goed tot hun recht komen. Er zit ook veel emancipatie in de kleding. Chanel liet vrouwen haar kleding passen met de armen omhoog, om er zeker van te zijn dat zij erin konden bewegen, autorijden, enzovoort. En dat terwijl het korset was nog maar net de deur uit was: dat vrouwen überhaupt mochten bewegen was iets heel nieuws. Het idee van een minimalistische garderobe waarmee je alle kanten uit kunt past eveneens bij het beeld van de moderne vrouw.”
Is het succes van Chanel in al die jaren even groot geweest?
“Nee, de jaren 70 waren lastig. Het mantelpak werd plotseling als tuttig gezien en Chanel was – getuige de campagnebeelden – zoekende. In plaats van tijdloos zijn de collecties ineens typisch jaren 70. Ondertussen werkt Karl Lagerfeld voor Chloé en die collecties doen eigenlijk veel meer aan Chanel denken! Met zijn eerste collectie voor Chanel in 1983 zorgt hij voor een ommekeer door erfenis van het modehuis te combineren met de huidige tijdsgeest. Tot op de dag van vandaag houdt hij dat vol.”
Wat hopen jullie dat de expositie teweeg brengt?
“Door
Hoe verklaar je die impact?
“De ontwerpen zijn smaakvol, klassiek en daardoor tijdloos. De meeste vinden we nu nog mooi. Chanel verstond als geen ander de kunst van het weglaten: haar stijl is vergeleken met andere jaren 20-jurken véél eenvoudiger. We realiseren ons nu niet meer hoe nieuw die simpelheid was, want in die tijd was vrouwenkleding helemaal niet simpel. Eerst was Chanel vooruitstrevend chic, daarna werd het een soort standaard chic. Eén ding weet ik zeker: als het niet klassiek was geweest, dan had het de tijd niet overleefd.”
Natasja Admiraal
Fotos: 1) Jasje, Gabrielle Chanel, Herfst/winter 1963/64, Fotografie: Christin Losta, Collectie Royal Ontario Museum, Toronto, Canada, Draiflessen Collection, Mettingen, Beeldrecht Pictoright
2) Coco Chanel, 1937, Fotografie: Boris Lipnitzki, Beeldrecht Pictoright
3) Ensemble (jasje en jumpsuit), Karl Lagerfeld voor Chanel, Lente/zomer 1991, Fotografie: Christin Losta, Collectie Gemeentemuseum Den Haag, Draiflessen Collection, Mettingen, Beeldrecht Pictoright
4) Broche, Robert Goossens voor Maison Chanel Paris, Jaren ‘50/jaren ‘60, Fotografie: Christin Losta, Privéverzameling Brussel, België, Draiflessen Collection, Mettingen, Beeldrecht Pictoright