• Home
  • V1
  • Leads
  • Dalende economie lijkt kinderkledingbranche niet te raken

Dalende economie lijkt kinderkledingbranche niet te raken

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De omzetcijfers van Mitex over 2008 deden niet veel goeds beloven; in december van vorig jaar daalde de omzet in de gehele kledingbranche met 7 procent. Vooral het segment baby- en kindermode moest er aan geloven. De omzet van dat segment daalde in die maand met 8,4 procent.

Geen gunstig einde van het jaar, noch een veelbelovende start van 2009.

De sfeer op de kinderkledingbeurzen in januari 2009 was positief. Men dacht niet veel te merken van de economische malaise. Al was het her en der wel wat rustig op Just Kidz.

Nu het eerste verkoopseizoen voor kinderkleding van dit jaar is afgerond, rijst de vraag: ' Hoe is het de agenturen vergaan?’ FashionUnited belde een rondje en verzamelde verrassende, eerlijke informatie.

Ruben Worms van het gelijknamige agentschap is agent van onder andere Fransa Kids, Dodipetto en Freeze. Hij bevestigt dat het goed is gegaan. „Wij opereren in het laag- en middensegment en men vindt ons nog steeds niet duur. Vergelijk het maar eens met Oilily.” Volgens Worms, die ook het duurdere No Tomatoes voert, is er in het middensegment nog niet veel aan de hand. „Mensen verkopen nog steeds goed en betalen op tijd. De winkels hebben meer omzet behaald dan in de eerste maanden van vorig jaar. Ik vind dat knap.” De verkoop van No Tomatoes gaat moeilijker. „De prijs (49-69 euro verkoopprijs) is hoog. Dat gaat moeizamer. Toch heb ik ook voor No Tomatoes nieuwe klanten gekregen.”

Ilse de Jong van Rita de Jong agenturen dat Jottum en North Sails verkoopt, stond in januari voor het eerst op de beurs met het label DouDou. Toen vertelde De Jong dat er niet veel belangstelling voor nieuwe labels bestond en dat de inkoper het hield bij de labels die hij of zij al had. „Ze zijn terughoudender met de hele inkoop. Ik merk het ook in de showroom.” Nu vertelt De Jong dat de bezoekers van de showroom toch serieuzer zijn. „We hebben voor DouDou een paar nieuwe klanten gekregen, maar geen tientallen,“ zegt ze eerlijk. Daarvoor voert zij behalve de economie ook als excuus aan dat mensen makkelijker instappen in de zomer. Toch gaat De Jong door met DouDou. „Het publiek is beperkt, maar de mensen die het inkopen verkopen het wel goed.”

Ook het verschil tussen commerciële labels en minder commerciële merken is voelbaar. „North Sails heeft ook een herenlijn. Dat merk je.” Al hebben de inkopers hun budget wel van te voren aangepast. Wij verkochten iets minder goed dan afgelopen jaren, maar hadden geen terugval van 40 procent.”

Bij Claesen’s lijkt het immer goed te gaan. Zelfs in tijdens van crisis. „Onze verkoop voor levering Winter 2009 overtreft Winter 2008 nu al met 35 procent,” vertelde Gerard den Boer van het label toen het verkoopseizoen nog niet eens was afgelopen. ”Bijna alle klanten hebben meer Claesen's georderd dan voorheen. Ook de introductie van Claesen's Jeans voor Winter 2009 gaat onwijs goed en ver boven verwachting.” Als reden voor de goede verkoop draagt Den Boer de styling en kwaliteit van Claesen’s aan. En: “’Value for money’ is in deze tijden belangrijk.” En dat niet alleen. Ook het Never-out-of-stock (NOOS) programma van het label doet het in deze tijd goed. “Klanten kunnen bestellen wat ze nodig hebben. Bovendien worden NOOS producten nooit afgeprijsd, hetgeen ook belangrijk is.”

Beeld: No Tomatoes
Crisis
Kinderkleding
Mitex