• Home
  • V1
  • Leads
  • “Dankzij crowdfunding zijn we uit de kosten”

“Dankzij crowdfunding zijn we uit de kosten”

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Nu het kabinet bezuinigt op kunst- en cultuursubsidies en banken steeds moeilijker leningen verstrekken is er een nieuw fenomeen ontstaan waardoor modelabels zichzelf kunnen financieren: crowdfunding. Door fondsen te

verwerven bij consumenten die geloven in het concept, kunnen mode-ondernemers alsnog hun merk opzetten.

De Nederlandse ontwerpster Esther Meijer kan dankzij crowdfunding volgende week met haar modelabel Nieuw Jurk haar debuut maken op de Amsterdam Fashion Week. Omdat Meijer door bezuinigingen in de culturele sector niet verzekerd was van een subsidie om haar collectie op te starten, ging ze samen met partner Sander de Graaf voor plan B: crowdfunding.

“H

et plan is uit nood geboren om uit de kosten te raken voor de collectie,” vertelt Meijer, die in 2004 afstudeerde aan de ArtEZ in Arnhem. “Tegelijkertijd heeft het ons geïnspireerd om een ludiek project te beginnen met het thema Krisis. Niet alleen de financiering, maar ook de collectie zelf is gebaseerd op de economische crisis. De collectie is crisis-proof, omdat het multi-draagbaar en unisex is.”

Hoe meer de consument investeerde in Krisis, des te meer hij ervoor terug kreeg. Dat variëerde van een abonnement op de nieuwsbrief van het modelabel bij 25 euro en korting op de collectie bij 250 euro tot een exclusieve modeshow op locatie bij 2000 euro. Meijer: “Dat laatste is helaas niet voorgekomen, maar al met al hebben we toch een stuk of 40 donateurs gevonden. Het begon in onze vriendenkring, maar kwam uiteindelijk ook uit onverwachte hoeken. Maar het is gelukt: we zijn uit de kosten!”

Meijer is niet de eerste modeondernemer die een merk in de markt zet dankzij crowdfunding. In september lanceerde damesmodelabel Qolors haar eerste collectie en webshop. Voor de financiering ging eigenaresse Marijke Krabbenbos op zoek naar 100 investeerders. Per deelnemer is gemiddeld 500 euro ingelegd. Dat bedrag krijgen ze over vier jaar terug tegen 4 procent rente per jaar. Ook ontvangen de investeerders 40 procent korting in de webshop en mogen ze meedenken met de collectie.

Eenzelfde soort strategie gaat schuil achter het Nederlandse vrouwenlabel You As Me en de herenvariant Me As You. In januari 2011 lanceerden oprichters Mark van Vorstenbos en Twan Janssen de eerste collecties van hun knitwear en jersey labels met de hulp van 500 investeerders die elk 500 euro hadden geïnvesteerd. Na vijf jaar krijgen ze hun inleg terug met een eenmalige rente van 3 procent. Ook krijgen ze korting op de collectie en worden ze uitgenodigd voor exclusieve previews van de nieuwe collectie.

Meijer denkt dat de consument anno nu graag mee wil werken aan de oprichting van nieuwe merken uit solidariteit met kunstenaars. “Ik heb gemerkt dat mensen zich graag inzetten voor de kunst,” legt Meijer uit. “De bezuinigingen in de sector gaan mensen aan het hart. Door crowdfunding hebben ze het gevoel dat ze echt een steentje kunnen bijdragen bij het proces. Ook merk ik dat ze het leuk vinden om van dichtbij het ontwerp- en productieproces mee te maken.”

Op donderdag 26 januari showt Nieuw Jurk op de Amsterdam Fashion Week als onderdeel van het Fashion Week Lab programma.

Foto: Nieuw Jurk

Crowdfunding
Measyou
nieuw jurk
Qolors
Youasme