• Home
  • V1
  • Leads
  • De 5 succesnummers van 2010

De 5 succesnummers van 2010

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Honderden ontnuchterende, schokkende, inspirerende en vrolijke nieuwtjes passeerden de afgelopen maanden de revue. Bij het opmaken van de balans zijn er altijd berichten die voor wat betreft impact boven het maaiveld uitsteken.

FashionUnited zet de 5 meest indrukwekkende prestaties op een rij.

1. De modebranche helpt Haïti
Mode-ondernemingen lieten zich van hun beste kant zien in hun inspanningen voor de slachtoffers van de aardbeving in Haïti. Veel retailers hielden acties en ook producenten en brancheorganisaties deden een duit in het zakje. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd stortten modebedrijven grote bedragen op rekening van hulporganisaties: H&M 100.000 dollar, Target Corp 500.000 dollar. Het meest filantropische initiatief in de Nederlandse modebranche was dat van online schoenenretailer Lord Winston. Dat bedrijf stortte 40 euro voor elk verkocht paar schoenen; dat is bijna de volledige marge.

2. Maxeda verkoopt fashionformules

In februari maakte Maxeda bekend de verkoop te onderzoeken van de modeformules van het bedrijf: V&D, de Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode en nog geen jaar later hebben alle ketens een nieuwe eigenaar. In november werd de overname van warenhuisketen De Bijenkorf aan de Britse Selfridges Group aangekondigd en de in september aangekondigde verkoop van V&D aan investeerder Sun European Partners werd in november afgerond. De laatste keten; m&s mode werd in december gekocht door Excellent Retail Brands (ERB), dat ook eigenaar is van Coolcat, Wonder Woman en America Today.

3. Iris van Herpen
Het kan bijna niet anders dan dat ontwerpster Iris van Herpen tevreden terugkijkt op 2010. De ontwerpster showde afgelopen januari voor de tweede keer tijdens Londen Fashion Week en deze zomer bij Amsterdam Fashion Week. Ze bracht een schoenenlijn uit met schoenenmerk United Nude. Verder won ze prijzen. De Rado Design Award leverde haar behalve de eer 10.000 euro aan prijzengeld op. De Dutch Fashion Award die ze in november won was goed voor 25.000 euro en een show tijdens Berlin Fashion Week. Verder won ze de Incubator Award -en daarmee een tijdelijke shop in warenhuis De Bijenkorf- en de Accessory Award. Het Centraal Museum in Utrecht kocht twee creaties van haar aan: Het gaat om de zwarte sculpturale jurk uit de collectie 'Mummification' (herfst/winter 2009/10) en een lange jurk van synthetisch haar uit de zomercollectie Fragile Futurity (2008).

4. Supertrash
Het Nederlandse label SuperTrash van onderneemster Olcay Gulsen was dit jaar niet uit het nieuws te slaan. Allereerst vanwege het oranje jurkje dat het merk ontwierp voor Bavaria. De zogeheten Dutchy Dress werd in één klap beroemd door een guerilla-actie tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika. Van de jurkjes werden 200.000 exemplaren verspreid door het biermerk Bavaria. Het jurkje is aangekocht door het Amsterdams historisch Museum. Oprichtster Olcay Gulsen kreeg de Amsterdam Business Award 2010 uitgereikt. Verder opende het label -dat wereldwijd zo’n 1200 verkooppunten telt, waarvan 370 in Nederland- dit jaar zes eigen winkels en shop-in-shops in alle filialen van de Bijenkorf. Begin 2010 opende het merk een tweede hoofdkantoor, op de 7th Avenue in New York om de uitrol in Amerika te bespoedigen.

5. Fashioncheque
Welk merk kan er zeggen dat het er het afgelopen jaar 10.000 verkooppunten bij kreeg? Fashioncheque realiseerde zulks door in november 2010 een samenwerking aan te gaan met Branchevereniging CBW-Mitex. De cadeaubon voor de modebranche ging in 2008 officieel van start met een klein aantal winkels. Tien maanden later werd aansluiting van de 1001ste winkel gevierd en dit jaar groeide dat aantal tot november uit naar 3000.
Fashioncheque
Haiti
Iris van Herpen
Maxeda
SuperTrash